Bij click fraud wordt er expres geklikt op pay per click advertenties om meer inkomsten voor de websitebeheerder te genereren. Dit is ten nadele van de adverteerder aangezien hij niet relevante bezoekers krijgt.
Click fraud betekenis
Click fraud is het genereren van meer inkomsten voor de websitebeheerder bij pay-per-click (PPC) advertenties. De afspraak tussen de adverteerder en websitebeheerder is dat elke keer dat er op de advertentie geklikt wordt, de websitebeheerder een bepaald bedrag krijgt. Door fraude te plegen en derden expres op de advertentie te laten klikken, krijgt de beheerder meer geld en wordt de adverteerder benadeeld.
Click fraud herkennen
Het heeft negatieve gevolgen voor de adverteerder om het mikpunt te zijn van click fraud. De derden die op de advertentie klikken zijn namelijk niet geïnteresseerd in de inhoud van de advertentie waardoor de adverteerder geen conversies ziet.
PPC valt te herkennen door de grote hoeveelheid kliks met een hoge bounce rate. Het kan door automatische of handmatige controles tegengegaan worden. Google biedt bijvoorbeeld een online filter die alle kliks in het netwerk controleert. Als er een verdachte combinatie van tijdstip, IP-adres en datum onderschept wordt, geeft Google dit aan. Als de eigenaar van een website ontmaskert wordt dat hij click fraud pleegt, is de kans groot dat hij uitgesloten wordt van toekomstige samenwerkingen met marketingbedrijven.