Rich Snippets zijn zoekresultaten die specifieke onderdelen van de betreffende pagina bevatten en deze al op de zoekmachineresultatenpagina (SERP) aan de gebruiker tonen. Rich Snippets kunnen voor een pagina gegenereerd worden door ‘structured data‘ toe te voegen aan de code van de pagina. Middels deze structured data vertel je als het ware op de meest begrijpelijke manier tegen een Googlebot wat voor soort content er op de pagina te vinden is. De Googlebot leest de data af en bepaald op basis hiervan of het toepasselijk is om een Rich Snippet aan het zoekresultaat toe te voegen.
Alle soorten rich snippits op een rijtje
Er zijn verschillende soorten rich snippets. Eén van de bekendste rich snippets zijn de reviewsterren die onderaan het zoekresultaat getoond worden, maar wist je dat er ook rich snippets zijn voor FAQ pagina’s? Of rich snippets voor producten? We zetten ze voor je op een rijtje.
Review snippit
De review snippet laat een sterren rating zien onder de metabeschrijving van het zoekresultaat. Dit is de meest algemene vorm om waarderingen betreft het onderwerp van de pagina aan te geven en kan dus in principe voor ieder onderwerp opgemaakt worden. Wanneer je echter een Recept Snippet of Product Snippet opmaakt, is de review snippet automatisch inbegrepen (indien reviews aanwezig zijn uiteraard).
Product snippits
Product Rich Snippets laten belangrijke informatie over het specifieke product al op de zoekmachineresultatenpagina zien. De informatie bestaat uit vier onderdelen:
- De rating op een schaal van 1 t/m 10.
- Degene die de rating heeft gegeven of het totaal aantal reviews.
- De prijs.
- Of het product wel of niet op voorraad is.
Recept rich snippit
Recept Rich Snippets tonen specifieke informatie over het recept. De informatie bestaat uit drie onderdelen:
- De beoordeling van het recept.
- Het aantal stemmen.
- Hoelang het duurt om het gerecht te bereiden.
Muziek snippit
De muziek rich snippet geeft meer informatie over een bepaald nummer en bestaat uit de volgende onderdelen:
- De schrijver van het nummer.
- De datum waarop het nummer is uitgebracht.
Film snippit
De film rich snippet geeft meer informatie over een bepaalde film en bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:
- Box Office opbrengsten.
- Datum waarop de film is uitgebracht.
- Hoelang de film duurt.
- Het genre.
- De beoordeling.
- Hoeveel stemmen in totaal de film heeft ontvangen.
Evenementen snippit
De evenementen rich snippet geeft meer informatie over verschillende soorten evenementen. Het kan bijvoorbeeld informatie geven over waar en wanneer een bepaalde artiest optreedt, of welke optreden op een bepaalde locatie als de Ziggo Dome worden gegeven. De snippet toont dan de drie meest actuele resultaten.
FAQ snippit
De FAQ snippet laat belangrijke vragen en antwoorden die op een FAQ pagina staan, zien op de resultatenpagina van de zoekmachine. Op die manier kan een gebruiker haar vragen al beantwoord krijgen, zonder op een link te hoeven klikken. Deze snippet ziet er als volgt uit:
De voordelen van het gebruik van rich snippits
Rich Snippets zien er dus leuk uit in de resultatenpagina van Google, maar hebben we er in de praktijk ook echt wat aan? Laten we beginnen met dat het een feit is dat Rich Snippets geen direct SEO voordeel opleveren. Google plaatst een resultaat met rich snippets dus NIET automatisch hoger omdat deze de snippets bevat. Echter, resultaten met rich snippets vallen veel beter op dan resultaten zonder. Uit onderzoek is gebleken dat een zoekresultaat haar Click Through Rate (CTR) met 30% kan verhogen, wanneer rich snippets hieraan worden toegevoegd.
En laat de Click Through Rate nou net wél een hele belangrijke factor zijn voor Google om een bepaald resultaat hoger te ranken dan een ander. Oftewel, Google plaatst een resultaat met een hoge CTR hoger in de SERP en de CTR kan gemakkelijk verhoogd worden dankzij het implementeren van rich snippets.