ROI

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over ROI, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

ROI is een afkorting en staat voor return on investment. Investeerders die geld investeren in een bedrijf, product of project willen vaak eerst het verwachte ROI weten. ROI is in feite het rendement op de investering. Investeerders willen weten wat de investering oplevert ten opzichte van de kosten en dat is wat return on investment inhoudt.

ROI berekenen

Voor het voortbestaan van een bedrijf dat een nieuw avontuur tegemoet gaat, is het belangrijk om te weten of het project rendabel is. Levert het project meer geld op dan het kost? Dat brengt ons tot de volgende formule:

SEO vriendentip

“Return on investment (ROI) = (verwachte opbrengst / investeringskosten)*100%”

Als de uitkomst van de bovenstaande formule positief is, levert de investering winst op. Is de ROI negatief, dan zal de investering meer geld kosten dan dat het oplevert.

Voordeel en nadeel ROI

Het voordeel van de ROI is dat je snel te zien krijgt of de investering het overwegen en investeren waard is. Er zullen weinig investeerders zijn die geld investeren in een project met een negatieve ROI. De ROI geeft eigenlijk snel inzicht in de winstgevendheid van een project, maar is niet waterdicht.

Dat brengt ons tot het nadeel. Omdat het bij de ROI vaak gaat om verwachtingen is het niet waterdicht. Het is een voorspelling op basis van gegevens, maar dat is nog geen zekerheid. Bovendien worden er veel getallen niet meegenomen in de berekening van de winstgevendheid. Een investering is een risico en deze wordt niet meegenomen in de berekening. De risico’s worden beschreven in de liquiditeit en solvabiliteit van een onderneming. De liquiditeit laat zien of het bedrijf (waarin geïnvesteerd is) op korte termijn haar schulden kan aflossen (dus ook de investering). Mocht het bedrijf een lage liquiditeit hebben, en het project is niet winstgevend, heeft de investeerder een probleem en krijgt wellicht geen geld terug.

SEO vriendentip

“ROI is een berekening, evenals; return on net worth (RON) en return on sales (ROS)”