Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over de zoekopdracht binnen de SERP’s van Google. Featured snippets zijn vaak antwoorden op vragen die in Google worden gesteld. Featured snippets staan onder de betaalde zoekresultaten, als te zien in de afbeelding hier beneden, en boven de organische zoekresultaten. Dit wordt ook wel de 0-positie binnen Google genoemd.
Welke soorten featured snippets zijn er?
Er zijn verschillende soorten featured snippets:
- Paragrafen om direct antwoord te geven op een gestelde vraag.
- Bullet points om punten te ordenen.
- Tabellen om data te visualiseren en te vergelijken.
- Video’s waarin een bepaalde deel kan worden uitgelicht met het antwoord op een vraag.
Hoe krijg ik een featured snippit?
Een featured snippet verkrijgen is niet te garanderen, maar door goede content op je website te plaatsen en er voor te zorgen dat relevante vragen beantwoordt worden, is de kans op een featured snippet aanzienlijk te verhogen.
Je kunt de content op je website optimaliseren voor het verkrijgen van een featured snippet door:
- Voeg een bronvermelding toe die de informatie bevestigd.
- Geef gedetailleerd antwoord op de vraag van de zoeker.
- Schrijf gebruikersvriendelijke teksten.
- Gebruik H2 en H3 titels.
- Maak gebruik van structured data.
De voordelen van Featued Snippits
Featured snippets hebben vele voordelen, zoals:
- Verbeterde CTR.
- Een goede indicatie dat je website op orde is.
- Meer hoogwaardige bezoekers door afgehaakte zoeker na lezen van de snippet.
- Spraak assistenten maken gebruik van featured snippets als er een vraag wordt gesteld.
- Featured snippets stralen autoriteit uit aan de zoekers.