Eén van de meest effectieve manieren om bezoekers op je website te krijgen, is het schrijven van blogartikelen over relevante thema’s.
Binnen het blog op je website maak je categorieën op basis van de belangrijkste thema’s. Verkoop je bijvoorbeeld muziekinstrumenten, dan maak je aparte categorieën (thema’s) binnen je blog over gitaren, piano’s, drumstellen, etc.
Binnen deze categorie schrijf je relevante blogartikelen. In de categorie ‘gitaren’ kun je bijvoorbeeld over de volgende thema’s schrijven:
- Hoe stel je de snaren juist in?
- Wat is het verschil tussen een elektrische gitaar en een basgitaar?
- Welk gitaar heb ik nog als beginner?
- Etc…
Hieronder vind je tips voor het schrijven van het ultieme blogartikel. Lever deze vervolgens aan bij SEO vrienden, wij zullen je blogartikel ‘SEO-technisch’ op de juiste manier verwerken op je website.
Jij hoeft alleen de juiste tekst en afbeeldingen aan te leveren, SEO vrienden zorgt voor de juiste links, meta-gegevens, en structured data. Hier hoef jij geen rekening mee te houden 😉
Tip 1: Schrijf minimaal één keer per twee weken een blogartikel
Liefst elke week één, maar laten we beginnen met één per twee weken. Dit hoeft uiteraard niet in één dag te gebeuren, schrijf af en toe een stukje. Heb je hier geen tijd voor? Uiteindelijk levert het meer bezoekers (en dus klanten) op, wie heeft daar géén tijd voor? 🙂
Tip 2: De lengte van het artikel
Een goed blog bestaat uiteraard uit meerdere blogartikelen. Het liefst een mix tussen lange en korte blogartikelen. Ga uit van minimaal 400 woorden voor een klein blogartikel.
Daarnaast is het goed om zo nu en dan langere blogartikelen te schrijven van ca. 1.200 woorden. In zulke artikelen verwerk je alle kennis die jij hebt over een bepaald onderwerp.
Tip 3: Maak gebruik van tussentitels en alinea’s
Probeer om de vijf zinnen een nieuwe alinea te gebruiken. Op deze manier blijft het artikel leesbaar. Gebruik daarnaast tussenkopjes en verwerk daarin belangrijke zoekwoorden (of synoniemen).
Tip 4: Beantwoord vragen
Probeer vragen van potentiële bezoekers te beantwoorden. Veel potentiële bezoekers zitten in de oriënterende fase vóórdat ze een aankoop of aanvraag bij je doen.
Bedenk zelf vragen over het thema waar je over schrijft. Wie… Wat… Waar… Waarom… Hoe… Hoe vaak… Mag ik… etc.
Extra tip: luister naar je klanten en schrijf de vragen op welke je (regelmatig) voorbij hoort komen.
Tip 5: Gebruik afbeeldingen en video’s
Google houdt ervan wanneer een artikel niet enkel uit tekst bestaat. Gebruik hier en daar foto’s en/of video’s om je artikel ‘levendig’ te houden.
Tip 6: Gebruik bulletpoints
- Gebruik bulletpoints
- om opsommingen
- te vermelden in je tekst
Tip 7: Zoek Engelstalige blogartikelen
Google eens in het Engels op het thema waar je over wilt schrijven. Je komt een hele hoop interessante artikelen tegen welke je in het Nederlands kunt herschrijven. Hoef je niet alles zelf te bedenken, wel zo makkelijk. 😉
Tip 8: Eindig met een Call-To-Action
Eindig met een oproep om contact op te nemen, bijvoorbeeld via een contactformulier, terugbel verzoek of koop-nu button (zoals hieronder).