Advertentie impressies zijn het aantal keren dat een advertentie wordt vertoond, ook wel views genoemd. De views beginnen te lopen zodra de advertentie getoond wordt. Advertentie impressie is dus wat anders dan het aantal kliks op een advertentie, het gaat puur om het aantal vertoningen binnen het advertentienetwerk.
Wat zijn advertentie impressies?
Advertentie impressie is het vertonen van de advertentie online. Het aantal vertoningen tekent in de online marketing het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken. Advertenties kunnen banners zijn maar ook zoekmachine advertenties. Wanneer de bezoeker de advertentie voor zijn of haar ogen krijgt, noemen we dit een vertoning.
Wat zijn impressies?
Impressies staan voor het aantal keer dat een advertentie wordt geladen vanuit een advertentienetwerk of zoekmachine advertenties in de zoekresultaten. Het opvragen van een advertentie op een server betekent niet per se dat de advertentie ook echt gezien gaat worden. In theorie zou de hoeveelheid impressies gelijk moeten staan aan vertoningen, maar dit is niet altijd het geval.
Wanneer een vertoning geen advertentie impressie is
Er zijn verschillende gevallen waarin een vertoning niet als impressie wordt gezien:
Lange laadtijd
Wanneer een banner ingewikkeld is en veel data gebruikt, kán de weergave hiervan te laat zijn om te worden gezien. Ook de snelheid van de server speelt hierbij een rol.
Buiten beeld
Wanneer de advertentie onder het eerst zichtbare deel van de pagina wordt geplaatst, is het mogelijk dat de gebruiker niet ver genoeg naar beneden scrollt om deze impressie te kunnen zien.
Ad-blocker
Bij het gebruik van een ad-blocker wordt de advertentie wel opgeroepen vanaf de server maar niet vertoond. Er zal dus geen vertoning uit komen, hoewel deze banner wel gezien wordt als impressie. Het is bijna onmogelijk om het meten van vertoningen 100% precies uit te voeren. In de praktijk wordt er dan ook altijd rekening gehouden met een foutmarge.