Ban

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Ban, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Het is mogelijk een ban te krijgen van een zoekmachine als de richtlijnen van de zoekmachines overtreden worden. Als gevolg hiervan is de website dan niet meer zichtbaar in de zoekresultaten.

Wat is een ban?

Met een Google-ban kom je helemaal niet meer voor in de rankings. Het is niet altijd even duidelijk wat je verkeerd hebt gedaan. Bijvoorbeeld gedupliceerde content is een reden dat Google je straft. Iedere website moet namelijk unieke content bevatten. Ook het uitvoeren van zogenaamde ‘black-hat SEO’ kan leiden tot een ban.

Black-hat SEO is bijvoorbeeld het inkopen van veel niet-relevante links. Een zoekmachine bestempelt de website dan als niet-betrouwbaar wat kan resulteren in een ban.

Hoe weet ik of ik een ban heb gekregen?

Het is vrij makkelijk om erachter te komen of je een ban hebt gekregen. Zoek in de zoekmachine naar je website en als je niet omhoog komt in de resultaten, weet je direct dat je een ban gekregen hebt.

Google op ‘site:jouwdomein.nl’ (bijvoorbeeld site:seovrienden.nl).

Vervolgens krijg je alle pagina’s te zien die Google heeft opgeslagen. Heb je geen resultaten? Dan heb je een Google-ban of penalty. Het is ook mogelijk dat je website nog niet geĂŻndexeerd is. Dit gebeurt echter niet vaak, enkel wanneer je website nĂ©t nieuw is.