Broad match is een term binnen Google Ads waarbij een zoekwoord meer laat zien dan het alleen zoekwoord. Hiermee bedoelen we dus varianten, synoniemen en gerelateerde onderwerpen van het zoekwoord. Jouw advertentie met het broad match zoekwoord ‘online marketing expert’, kan ook getoond worden als een persoon ‘online marketing specialist’ zoekt.
Zoekwoordtypes binnen google ads
Er zijn verschillende zoekwoordtypes in Google Ads, één van deze is Broad match. Met een zoekwoordtype kan je als adverteerder bepalen in hoeverre de zoekopdracht van de potentiële bezoeker overeenkomt met het zoekwoord binnen je Google Ads campagne. Er zijn drie verschillende zoekwoordtypen, waaronder modifiers voor breed zoeken.
Andere zoekwoordtypen zijn ‘Phrase match’ en ‘Exact match’. Bij phrase match wordt er gekeken naar zoekwoorden die binnen de zoekopdracht vallen. Dus als het zoekwoord binnen jouw advertentiegroep ‘schoenen kopen’ is, kan een potentiële bezoeker jouw advertentie ook vinden op ‘schoenen en veters kopen’. Bij exact match wordt er gekeken naar zoekwoorden die exact overeenkomen met jouw advertentiegroep. Als jouw advertentiegroep ‘schoenen kopen’ bevat, kunnen potentiële bezoekers alleen jouw advertentie vinden als zij bijvoorbeeld ‘kopen schoenen’ of ‘schoen kopen’.
Verdwijning broad match modifier
Google Ads heeft aan het begin van 2021 een update uitgrebracht, die de optie ‘broad match modifier’ heeft laten verdwijnen. Broad match modifier verschilt ten opzichte van het ‘normale’ broad match. De modifier optie gaf adverteerders de mogelijkheid om breed te zoeken, terwijl je delen van het zoekwoord kon toevoegen en aanpassen.
Voorbeeld broad match modifier
Zoekwoord broad match: herenkleding
Zoekwoord broad match modifier: +herenkleding +kopen
Zoekwoord: | Resultaat: | |
Broad match: | herenkleding | Mannen kleding, heren trui |
Broad match modifier: | +herenkleding +kopen | Herenkleding winter kopen, kopen zomer herenkleding |