Canonieke url

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Canonieke url, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Door middel van een canonieke URL geef je aan wat de meest representatieve URL is voor een reeks dubbele pagina’s op je website. Dit kan voorkomen doordat een product bijvoorbeeld in meerdere categorieën valt en daarom ‘dubbel’ op de website staat.

Canonieke url betekenis

De canonieke URL staat bekend onder verschillende namen zoals canonical tag, canonical link en canonical URL. Deze tag wordt met name gebruikt op websites die veel interne duplicate content hebben. Door de tag te gebruiken worden schadelijke gevolgen van de dubbele content tegen gegaan omdat je daarmee verwijst naar de “dominante” versie van de pagina. Hierdoor worden de andere pagina’s niet door Google geïndexeerd.

Hoe stel je canonieke url’s in?

Je kunt een canonieke link instellen door het stukje code in het bronbestand van de specifieke pagina toe te voegen. Ook kun je handmatig je canonieke URL invoeren in WordPress. Eerst klik je op het tandwiel-icoon. Vervolgens vul je onderaan de canonieke URL in. Een andere optie is om via de Yoast plug-in de tag in te stellen.