Steeds vaker komt het voor dat bezoekers tijdens het surfen op een website gebruik kunnen maken van een chatrobot. Op veel grote dienstverlener en webshops kunnen bezoeker met een (geautomatiseerde) chat vragen stellen waarbij de antwoorden in de meeste gevallen vrij accuraat zijn.
Chatrobot
De benaming van chatrobot komt zoals je het uitspreekt van de samenvoeging van Chat en Robot. Communicatie via een chatrobot gaat via herkenning van bepaalde woorden. Schrijft de bezoeker bijvoorbeeld “Google Ads” dan herkend de robot automatisch dat de bezoeker iets meer wil weten over Google Ads en zal daarom een voorgeprogrammeerde tekst terugsturen met het onderwerp Google Ads.
Chatrobots, ook wel Chatbots in de volksmond, zijn in drie verschillende soorten te onderscheiden.
- Rule-Based
- Natural Language Processing (NLP) in combinatie van Artificiële Intelligentie (AI)
- Hybride model
Rule-based
De rule-based chatbot wordt gemaakt door vooraf opgestelde regels en patronen, daarbij volgt het diverse scenario’s die van tevoren zijn vastgesteld. Het doel hiervan is om het proces makkelijk en digitaal te houden. Een voorbeeld van een scenario kan zijn het doorverbonden worden met een echte medewerker. De rule-based chatbot kan echter vrij beperkt zijn. Als een bezoeker een vraag stelt waar de chatbot geen scenario voor heeft, kan de chatbot geen antwoord geven.
NLP + AI
NLP (natural language processing) in combinatie met AI (Artificial Intelligence) wordt gebruikt om de intentie van een vraag te onderscheiden (NLP), daarbij past de chatbot zich aan en kan het leren (AI). Het doel van deze chatbot is om zoveel mogelijk op een echte medewerker te lijken.
Hybride model
De hybride chatbot is een combinatie van de chatbot gebasseerd op NLP en AI en de rule-based chatbot. Deze vorm van chatbot is voor vele bekend.