Een contentkalender geeft een overzichtelijke weergave van de verspreiding van je content en helpt bij het plannen en het organiseren hiervan. Binnen een contentkalender wordt het overzichtelijk wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je content plaatst. Dit is toe te passen voor alle soorten content, van social media tot de content in je e-mails.
Hoe maak ik een contentkalender?
Een contentkalender kun je zelf maken, in bijvoorbeeld Excel, of je kunt online programma’s gebruiken waarin dit kan. Een contentkalender kan uit verschillende onderdelen bestaan, maar moet aan de volgende punten voldoen:
- Datums van wanneer de content geplaatst gaat worden;
- Onderwerp of inhoud van de post (denk hierbij aan feestdagen);
- Soort content, zoals een video, afbeelding of tekst;
- Voor wie wordt de content geplaatst (doelgroep);
- Via welk kanaal wordt de content geplaatst?
De voordelen van een contentkalender?
Naast het feit dat een contentkalender een overzichtelijke planning voor je content biedt, levert een contentkalender de volgende voordelen op:
- Creëert consistentie in de relatie met je doelgroep.
- Content van te voren duidelijk, dus geen last-minute stress en inspiratieloosheid.