Contextual advertisement is een advertentie die past bij de inhoud van de desbetreffende webpagina waarop het geplaatst is.
Contextual advertisement betekenis
Een contextual advertisement is een online advertentie die geplaatst is op basis van de content van de webpagina en/of website. Dit vindt vooral plaats via het displaynetwerk van Google Ads. Een voorbeeld hiervan is het plaatsen van een gameconsole advertentie op een forum over gamen. Door de contextuele setting wordt de kans vergroot dat degene die op het forum kijkt ook geĂŻnteresseerd is in het product.
Hoe werkt contextual advertising?
Voor een contextual advertisement moet Google Ads weten waar jouw campagne over gaat zodat de advertenties geplaatst kunnen worden op relevante webpagina’s. Op Google wordt jouw advertentie in een bijpassende categorie gestopt zoals muziek, mode, auto’s en meer. Doormiddel van deze categorieën selecteert Google websites die het meest gerelateerd zijn aan jouw topic.
Keywords zijn er voor meer precisie binnen jouw categorie. Volgens Google moet elke campagne 5 tot 50 keywords gebruiken om het netwerk te matchen met jouw advertentie.
Contextuele advertenties matchen met zoekwoorden
Jouw advertentie komt in aanmerking om getoond te worden op websites waarvan jouw zoekwoorden overeenkomen met het centrale thema van een website of webpagina. Dit staat bekend als automatische plaatsing door Google. Andere factoren, zoals bod, targeting op locatie, taal, en meer bepalen of de advertentie daadwerkelijk op die website wordt geplaatst.