Cost-per-Action (CPA) ook wel Cost-per-Aquisition of Cost-per-Sale genoemd, zijn de kosten van een bepaalde actie van een website bezoeker. De adverteerder betaalt alleen als er daadwerkelijk een actie ondernomen wordt, zoals een geplaatste bestelling.
Wanneer gebruik je cpa?
Binnen Google Ads kun je ervoor kiezen om via CPA te adverteren. Op deze manier is het direct meetbaar welke zoekwoorden het meeste rendement opleveren. Ook verlaagt adverteren via CPA het risico voor de adverteerder, aangezien je alleen betaalt als er daadwerkelijk een actie ondernomen wordt. In tegenstelling tot Cost-per-Click waarbij je per click betaald, zonder dat iemand een actie hoeft te ondergaan.
De action hoeft niet alleen een conversie te zijn, maar kan ook een offerte opvragen, e-mailadres achterlaten of een ingevulde enquête zijn.
Hoe wordt de cost-per-action berekend?
De kosten voor CPA liggen vaak hoger dan de kosten voor CPC, omdat het complexer is om de actie te meten en de actie meer oplevert dan alleen een click. Het hangt van je product of dienst af wat de kosten van de CPA bedragen.