Met een frequency cap kun je bepalen hoe vaak een internetgebruiker jouw advertentie te zien krijgt. De term frequency cap komt met name voor bij remarketing. Je wil als adverteerder niet dat mensen 30x op een dag dezelfde advertentie te zien krijgen. Dat zou je immers zelf ook niet willen.. toch? 🙂
Wat is een frequency cap?
Met behulp van een frequency cap kun je er dus voor zorgen dat internetgebruikers jouw advertentie maximaal X-aantal keer te zien krijgen. We nemen je even mee in een voorbeeld.
Stel, wij als SEO vrienden gebruiken remarketing om onze doelgroep te bereiken. We creëren een nieuwe remarketing campagne binnen Google Ads. We voegen mooie afbeeldingen en pakkende teksten toe. Tot slot bepalen we onze doelgroep. Bijvoorbeeld iedereen die onze contactpagina bezocht heeft.
Onze remarketing advertentie is vervolgens zichtbaar op andere websites. Aangezien we niet willen dat een gebruiker té vaak onze advertentie ziet, stellen we een frequency cap in. Stellen we deze niet in, dan kan het vervelend worden. De bezoeker ziet de advertentie dan de gehele dag door, tot vervelens aan toe. Of wanneer we zien dat de interactie (klikken) afnemen wanneer bezoekers de advertentie meer dan 5x gezien hebben. Dan stellen we de frequency cap zo in, dat de advertentie niet meer dan 5x per dag aan dezelfde gebruiker getoond wordt.
Hoe werkt een frequency cap?
Websites en browsers moeten natuurlijk wel ‘onthouden’ hoe vaak een advertentie getoond is. Dit wordt gedaan middels cookies. Deze onthouden het gebruik van bezoekers. Op de meeste websites krijg je tegenwoordig een melding met de vraag of je akkoord gaat met cookies. Nagenoeg iedereen gaat akkoord, waardoor websites het gedrag van de bezoeker kunnen analyseren.
Wanneer je een remarketing campagne start met Google Ads, dan kun je de frequency cap instellen bij de instellingen van het account.