De lancering van Web 2.0 heeft ervoor gezorgd User Generated Content (UGC) mogelijk is. UGC is al de informatie, foto’s, video’s en andere content die door de reguliere gebruiker gemaakt en geplaatst is. UGC is bijvoorbeeld een YouTube video of een pagina van Wikipedia die iedere gebruiker kan aanpassen. UGC kan goed ingezet worden door bedrijven en is samen met contentmarketing een goede manier om meer naamsbekendheid te generen.
De voordelen van User Generated Content (UGC)
UGC zorgt ervoor dat een consument een oordeel velt over een andere consument en dus niet direct van een bedrijf. Bedrijven hebben namelijk een commercieel standpunt om hun product te verkopen. Een andere consument heeft dit niet.
UGC bereikt geheel gratis een groot aantal mensen. Als bedrijf zijnde kan hier goed geprofiteerd van worden.
Tot slot hoef je zelf niet veel moeite te stoppen in het creëren van content. Ook is de content vaak origineler omdat de afzender heel verschillend kan zijn.
De nadelen van User Generated Content (UGC)
Je hebt zelf geen invloed op wat de gebruikers schrijven en dus waar de content over gaat. De content kan dus net zo goed negatief als positief zijn voor het imago van je bedrijf. Ook kan de content niet aansluiten bij de stijl van je eigen content. Dit zorgt er dan weer voor dat je bedrijf onprofessioneel oogt.
Je bent geen tijd kwijt aan het creëren van content, maar je bent wel kwijt aan de tijd die je nodig hebt om klanten te overtuigen van jouw product of dienst, zodat ze erover gaan schrijven. Je moet er immers voor zorgen dat mensen over jouw bedrijf, merk, product of dienst schrijft.