YouTube is een online videoplatform. Op dit platform kun je online video’s plaatsen. Hier kunnen ook advertenties op geplaatst worden. Dit geheel noemen we ‘YouTube advertising’. De advertenties kunnen variëren, er bestaan drie verschillende soorten YouTube advertenties.
YouTube en Google
Het online videoplatform YouTube is in 2006 overgenomen door het bedrijf Google. Het plaatsen van advertenties op YouTube wordt gedaan via Google Ads. YouTube wordt over het algemeen veel gebruikt voor entertainment, maar ook educatieve video’s zijn erg populair. Jij kan met jouw bedrijf ook YouTube effectief inzetten. Ben je benieuwd hoe je YouTube effectief inzet voor je bedrijf? Lees dan ons blog!
3 soorten YouTube advertising
De YouTube advertenties kunnen al met al onderverdeeld worden in drie soorten advertenties. Hieronder zullen we deze kort toelichting. Voor uitgebreide informatie over deze soorten advertenties en YouTube advertising zelf, raden we je aan ons blog te lezen.
1. YouTube discovery ads
Dit kun je vergelijken met de advertenties van Google Ads in de zoekmachine. Je typt een zoekterm in en bovenaan komt een video te staan die gemarkeerd is in het geel met ‘Advertentie’.
2. YouTube bumper ads
Een reclamevideo voorafgaand of gedurende een YouTube video die maximaal 6 seconde duurt en niet overgeslagen kan worden.
3. YouTube in stream ads
Een reclamevideo voorafgaand of gedurende een YouTube video die na 5 seconde kan worden overgeslagen. Vaak duren deze reclamevideo’s wat langer.