Een zoekwoord is hetgeen wat een gebruiker invult in de zoekmachine om bepaalde informatie te vinden. Zoekwoorden kan van alles zijn en omvatten. Ben je opzoek naar informatie over online marketing, typ dan de zoekterm ‘online marketing’. Online en marketing zijn in dit geval de zoekwoorden.
SEO zoekwoord
Er zijn veel verschillende manieren om jouw webpagina beter vindbaar te maken. Een goede en stabiele basis van SEO heeft te maken met zoekwoorden. Het is namelijk belangrijk dat je weet welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw (potentiële) klanten. Om erachter te komen welke zoekwoorden relevant en belangrijk zijn, is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek een goede start. Het juiste gebruik van een zoekwoord is belangrijk voor zowel SEO als SEA. Online advertenties zijn namelijk ook ingericht op een zoekwoord en synoniemen ervan.
De informatie die voortkomt uit een zoekwoordenonderzoek kan worden ingezet om zo hoger in Google te ranken. Binnen online marketing is het analyseren van data erg belangrijk. Zoekwoorden kunnen onder andere gebruikt worden voor het schrijven van blogs en landingspagina’s. Door hier effectief gebruik van te maken, zal je website als relevant worden beschouwd. Dit leidt tot een hogere positie binnen de zoekmachine.
Soorten zoekwoorden
Een Long tail zoekwoord is het gebruiken van combinaties van je zoekwoorden. Een short tail zoekwoord is het tegenovergestelde, waarbij je maar 1 term gebruikt die vrij breed is. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘jassen’, dit is een short tail zoekwoord, terwijl ‘zwarte waterdichte jassen’ een long tail zoekwoord is. Long tail zoekwoorden aangeraden omdat je nu specifieker je doelgroep kunt aanspreken. De conversieratio’s gaan omhoog en zowel jij als de klant weet precies waar hij of zij naar opzoek is.