Zoekwoordenonderzoek

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Zoekwoordenonderzoek, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een zoekwoordenonderzoek is een onderzoek waarbij er gekeken wordt naar hoeveel zoekvolume bepaalde zoekwoorden hebben. Het doel is om erachter te komen welke zoekwoorden het meest relevant zijn en het meest gebruikt worden. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, weet je precies welke zoekwoorden belangrijk zijn en dus op welke zoekwoorden jij moet ranken.

Voordelen zoekwoordenonderzoek

Als je iets opzoekt in een zoekmachine, voer je een zoekwoord in. Om ervoor te zorgen dat je website hoog in de zoekmachine rankt, is het belangrijk om te weten waar je doelgroep op zoekt. Een zoekwoordenonderzoek bied je veel voordelen, je kunt namelijk snel en gemakkelijk achterhalen hoeveel mensen zoeken naar een woord, en wat de moeilijkheidsgraad ervan is. Door gebruik te maken van een zoekwoordenonderzoek, kun je op het gebied van zowel SEO en SEA veel winst boeken.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Juist gebruik van zoekwoorden is uiterst belangrijk voor het verkrijgen van organisch verkeer. Je kunt zoektermen die laag, midden en hoge zoekvolumes hebben ombuigen naar een interessant artikel. Dit levert verkeer en aandacht voor je website op. Ook kun je diverse pagina’s inrichten naar belangrijke zoekwoorden. Gepaard met het inrichten van pagina’s, kun je landingspagina’s aanmaken die ranken op het zoekwoord waar jij op gevonden wil worden. Dit beïnvloedt dus de SERP.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Online advertenties zijn heel gevoelig op het gebied van zoekwoorden. Door verkeerde zoekwoorden te gebruiken tijdens je Google Ads of shopping campagne, kun je je scheel betalen voor kliks die je niks opleveren. Een zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor dat je precies weet welke zoekwoorden relevant zijn en welke je moet gebruiken.

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Nu we hebben vastgesteld waarom het belangrijk is om juiste zoekwoorden te gebruiken, is het belangrijk om te weten hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Het begint allemaal bij het opdoen van inspiratie. Over het algemeen weet je wel welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf en website. Maak een overzicht van alle zoektermen waar je aan kunt denken. Als je er niet uitkomt, ga dan brainstormen en zoek het internet af naar zoekwoorden die erop lijken. Kijk bijvoorbeeld op Google onder het kopje ‘gerelateerde zoekopdrachten’.

Een andere goede manier om aan zoekwoorden te komen, is door te kijken naar je concurrenten. Waar ranken zij op? Kijk op internet en analyseer de website van je concurrenten.

Als je een uitgebreid overzicht hebt van diverse zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website, is het tijd om deze zoekwoorden te analyseren. Wij raden je aan om dit te doen aan de hand van een tool genaamd ‘SE-ranking’. Voor de zoekwoorden in en kijk welke zoekvolumes hoog zijn. Hou echter ook rekening met de haalbaarheid en concurrentie van een woord. Verwerk alles in een overzicht en gebruik SE-ranking om bij te houden hoe je scoort op deze zoekwoorden.