The ‘time on page’ is de tijd die een bezoeker op een pagina besteed. De tijd gaat in vanaf het moment dat de bezoeker op de pagina komt, totdat hij of zij een nieuwe pagina aanklikt of bezoekt. Op een hyperlink of het pijltje terug klikken zorgt ervoor dat de berekende time on page (tijd op pagina) stopt.
Statstiek
Vaak wordt het internet gebruikt om informatie op te zoeken. Gebruikers zoeken aan de hand van relevante zoekwoorden naar een bepaald onderwerp. Vaak is een onderwerp onder te verdelen en vallen er meerdere termen te noemen die ook interessant en leerzaam kunnen zijn voor de lezer. Zo vind je dat in deze tekst er verwezen is naar het woord ‘zoekwoord’, dit is een text link.
Time on page is een statistiek die gebruikt kan worden om het succes van een pagina te meten. Vaak is het interessant en nuttig om te weten hoelang een bezoeker op jouw pagina blijft. Deze statistiek kan later gebruikt worden om te weten waar bezoekers afhaken, waarom en dus hoe je de conversieratio van een pagina verbeterd. Overige statistieken zijn het aantal gebruikers, het aantal bezoekers en eventueel de demografische achtergrond van de bezoeker. De statistiek time on page draagt ook bij aan de Search Engine Result Page (SERP), hoe meer en langer bezoekers op je pagina blijven, hoe hoger je pagina zal scoren in de zoekmachine.
Het maken van een text link zorgt er op deze manier voor dat ook lastigere termen begrepen kunnen worden.
Content
De ene pagina is anders dan de andere, sommige pagina’s zijn er niet voor gemaakt om langdurig de aandacht van de bezoeker te houden. Het is vaak dan ook niet de belangrijkste statistiek van je website. Alles ligt aan de content en context van de pagina, wil je iemand overtuigen? Dan is een lange informatieve pagina misschien niet de oplossing. Vaak beslissen bezoekers al binnen een paar seconden of ze op je pagina blijven of dat ze weggaan. Een goede gemiddelde tijd voor een pagina waarop je wil dat een bezoeker deze begrijpt, is 2 tot 3 minuten.
Het percentage bezoekers dat niet op je pagina blijft, maar weggaat van de pagina zonder iets in te vullen (contactgegevens of winkelmandje bijvoorbeeld), noemt men de bouncerate.