De title tag, oftewel page-title, is de titel van een pagina. Je kunt de title tag zien als het hoofd of kop van een pagina. De title tags worden weergegeven in zoekresultaten (SERP). Titel tags zijn erg belangrijk voor het optimaliseren van de pagina. De titel van een pagina hoort relevante zoekwoorden te bevatten waarop je gevonden wil worden met deze pagina.
De optimale titel
Zoals eerder beschreven is de titel van een pagina belangrijk. Maar hoe ziet de optimale titel eruit?
Goede titels zijn pakkend, immers is het doel om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je pagina bezoeken. Een goede titel hoort dus pakkend te zijn voor lezers. De content van de pagina dient relevant te zijn aan de titel om bijvoorbeeld de bounce rate laag te houden.
Niet alleen de content dient relevant te zijn maar ook het woordgebruik van de title tag. Belangrijke zoekwoorden spelen namelijk voor meerdere een grote rol binnen zoekmachine optimalisatie. Wij raden je aan om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn, een hoog zoekvolume hebben en wat de moeilijkheidsgraad is van dit zoekwoord. Gebruik vervolgens de zoekwoorden welke het beste uit de test komen en verwerk dit in de titel. Let op: gebruik niet te veel zoekwoorden in de titel. Anders doe je aan keyword stuffing (spamming) en dat wil je voorkomen!
De ideale titel lengte is 50 tot 60 karakters lang. Te lang en de titel kan afgekapt worden, te kort en de titel bevat wellicht niet genoeg informatie. Google laat maar 600 pixels toe in een titel.