Dagelijks wordt men geconfronteerd met reclames waar ze helemaal niet op zitten te wachten. Dit principe kom je overal tegen, denk maar eens aan alle reclames die je op tv ziet, je hebt er niet om gevraagd en zit er eigenlijk niet op te wachten. Uit het idee dat vrijwel alle marketing ‘ongevraagd’ is, is permission marketing ontstaan.
Wat is permission marketing?
Zoals de naam al suggereert, gaat het bij permission marketing om het vragen van toestemming. Bij deze marketingtechniek wordt er eerst nagegaan of de potentiële klant geïnteresseerd is in een introductie van jouw product of dienst. Opt-in e-mail is hier een goed voorbeeld van! Opt-in e-mail is het toestemming hebben van het sturen van e-mails, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
Het idee achter permission marketing is simpel en doordacht. Mensen zijn namelijk erg druk, het is dan ook meer dan logisch dat zij geen tijd of zin hebben om reclame uit te horen waar ze niet op zitten te wachten. Al deze moeite gaat dus eigenlijk verspild.
Wanneer een persoon doelbewust heeft gekozen om interesse te tonen in jouw product, dienst of bedrijf, betekend dit dat de moeite die jij als bedrijf erin stopt, veel meer waard is. De kans dat het persoon iets bij jou koopt is veel groter.
Voordelen van permission marketing
Er kleven een aantal voordelen aan permission marketing ten opzichte van ongevraagde marketing. Zo is het met permission marketing aanzienlijk makkelijker om een relatie met je klanten op te bouwen. Dit komt doordat jij op een respectvolle manier omgaat met je klanten door ze om toestemming te vragen. Al met al zorgt dit ervoor dat je op een persoonlijke manier met je klant kan binden.
Verder behoud je er een beter imago aan over. Sommige marketing kan vervelend zijn voor klanten, erg vervelend zelfs. Permission marketing straalt respect uit en hiermee voorkom je negatieve gevoelens rondom je reclame, merk, product of dienst. Ook dit resulteert in een betere relatie met klanten en dat leidt weer tot meer vaste klanten.