Key performance indicators (KPI’s) zijn doelstellingen. Door middel van deze doelstellingen meet je de resultaten van je bedrijf, product of merk. Voor een marketeer is het opstellen van degelijke KPI’s erg belangrijk.
Voor SEO kan het ook zijn dat je doelen instelt zoals hoe vaak vult iemand een contactformulier in, of hoe vaak mailen ze etc. Dit valt met Google Analytics te zien en in te stellen.
Waarom zijn KPI’s belangrijk?
Key performance indicators zijn er voor de lange termijn. De uitkomsten van KPI’s kunnen gemeten worden, deze leveren dus resultaten op. Middels de resultaten krijg je de prestaties van je bedrijf te zien. Ook kan je hierdoor zien of je de doelstellingen (KPI’s) gaat halen of dat er drastische veranderingen nodig zijn.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van onderwerpen van key performance indicators:
- Groter marktaandeel
- Click through rates (CTR)
- Groei van de omzet
- Aantal kopers
Opstellen key performance indicators
Een KPI wordt opgesteld aan de hand van de strategie. Het is dus belangrijk de strategie te koppelen aan de doelstellingen. Een strategie verschilt per bedrijf. Een voorbeeld van een strategie is de bepaling van de doelgroep.
Verder is een KPI SMART geformuleerd. De SMART methode is een manier om doelstellingen duidelijk en concreet te maken. SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdsgebonden