Ben je hier om te ontdekken wat bloggen inhoudt en waarom bloggen zo belangrijk is?
In dit artikel vertellen we je waarom je vandaag nog moet beginnen met bloggen!
Volgens Wikipedia is een blog een persoonlijk ‘tijdschrift’ dat online gepubliceerd wordt, waarbij de laatst geschreven artikelen als eerst getoond worden. Blogs zijn vaak het werk van één persoon, soms meerdere, en gaan vaak over één specifiek thema.
1. Waarom moet je vandaag nog beginnen met bloggen?
Bloggen wordt met de dag populairder. Er zijn duizenden bloggers die bloggen in verschillende niches en branches.
Mensen bloggen om verschillende redenen. Sommigen bloggen als hobby, sommigen om een beetje bij te verdienen en voor andere is het een fulltime job.
Onderstaande punten leggen je uit waarom bloggen zo belangrijk en handig is.
2. Bloggen is een geweldige seo-tool
Ja, bloggen is echt een fantastische manier om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Bij het vindbaar maken van je website, kun je je richten op zogenaamde ‘shorttail zoekwoorden‘ of op ‘longtail zoekwoorden‘. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder, dan is het zoekwoord ‘boekhouder’ shorttail. Dit houdt in dat het zoekwoord erg algemeen en breed is en dat er veel online concurrentie voor is. Het is dus moeilijk om met zulke zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen. Het kost in ieder geval een hoop tijd en moeite…
Des te specifieker het zoekwoord, des te makkelijker het is om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Zou je je bijvoorbeeld richten op ‘boekhouding uitbesteden zaandam’, dan is de kans groter dat je een hoge positie scoort.
Des te specifieker het zoekwoord, des te makkelijker het is om bovenaan in de zoekresultaten te komen.
Schrijf een blogartikel waarin je toelicht welke werkzaamheden jij uitvoert vanuit je kantoor in Zaandam. Je wil immers dat iedereen in Zaandam die op zoek is naar een boekhouder, bij jou uitkomt.
Met elk blogartikel ligt de focus op een ander longtail zoekwoord. Alle kleine beetjes bezoekers welke je hiermee binnenhaalt per blogartikel, worden er vanzelf een hele hoop.
Onderstaand zie je een voorbeeld. Zoek je op Google naar ‘boekhouder’, dan vindt Google 3.150.000 resultaten. Zoek je naar ‘boekhouder zaandam’, dan vindt Google er 93.000. Word je specifiek door te zoeken naar ‘boekhouding uitbesteden zaandam’, dan vindt Google ‘nog maar’ 15.500 resultaten.
3. Deel je afgeronde projecten
Een blog is daarnaast een uitstekend middel om je ervaringen te delen. Heb je onlangs een project afgerond? Vertel in je blog wát je gedaan hebt, hoe je dit gedaan hebt en wat het resultaat is. Combineer dit met onder andere foto’s, video’s en bulletpoints.
Dit artikel kun je vervolgens op social media delen, waardoor je een hoop mensen bereikt. Bezoekers zullen zien dat jij goed werk aflevert!
4. Bloggen is een goede manier om producten of diensten te promoten
Dit brengt ons direct op punt 3. Bloggen is een goede manier om je product of dienst te promoten. Geef voorbeelden en eindig altijd met een ‘call-to-action‘. Zorg dat mensen direct contact met je op kunnen nemen, bijvoorbeeld zoals wij hieronder gedaan hebben.
Heb je een webshop? Dan wil je uiteraard dat mensen doorklikken naar je productpagina’s. Zorg er dus voor dat het product dat je aanprijst makkelijk te bereiken is door de bezoekers.
5. Met bloggen kun je je kennis delen
Je kunt mensen op veel verschillende manieren helpen wanneer je blogt. Ben je reisagent? Blog dan over een reis die je gemaakt hebt (of ervaringen die je meegekregen hebt vanuit klanten). Hierin beschrijf je alle ervaringen. Schrijf bijvoorbeeld over een reis naar New York. Waar moet je op letten, wat zijn de highlights en waar liep je tegenaan?
Mensen die van plan zijn om een reis te maken naar New York zullen zoeken naar bijvoorbeeld ‘ervaringen reis New York’. Deze komen uiteindelijk bij jou terecht. Je kunt dus een hoop mensen helpen door het delen van je ervaringen.
Tip: beantwoord vragen welke je regelmatig voorbij hoort komen. Mensen zullen ook online zoeken naar antwoorden op deze vragen. Bloggen is de ideale manier om deze mensen van advies te voorzien.
Beantwoord vragen welke je regelmatig voorbij hoort komen, mensen zullen online zoeken naar antwoorden.
6. Door bloggen kun je jezelf als een expert profileren
Doordat je op je blog vragen van potentiële klanten of huidige klanten beantwoordt, word je vanzelf gezien als expert binnen jouw vakgebied. Zorg dat je blog op jouw website hét platform wordt binnen jouw vakgebied. Iedereen met vragen over jouw thema, moet bij jou terecht komen.
Door je als expert te profileren, zullen bezoekers eerder contact met jou opnemen dan met je concurrenten. Doe de dingen die je concurrent niet doet. Blogt je concurrent ook? Combineer je blog dan met een YouTube-video of andere social media platformen.
7. Door bloggen kun je in contact komen met interessante personen
Voor veel ondernemers kan het interessant zijn om een professioneel netwerk op te bouwen op LinkedIn. Door je blogartikelen te delen op je LinkedIn pagina en daarbij gebruik te maken van hashtags (#) en apenstaartjes (@), zullen veel mensen je blogartikel voorbij zien komen.
Zit je nog niet op LinkedIn of maak je er weinig gebruik van? Begin er dan vandaag nog mee! Deel je blogartikelen en je zult merken dat mensen uit jouw vakgebied in contact met je willen komen. Vergroot je netwerk, het zal je altijd helpen!
Deel je blogartikelen op social media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
8. Je kunt geld verdienen met bloggen
Ben je op een gegeven moment al een tijd bezig met bloggen en heb je een behoorlijk aantal maandelijkse bezoekers? Dan zou je er zelfs geld mee kunnen verdienen!
Er zijn verschillende platformen waarmee je advertenties kunt plaatsen binnen je blog. Heb je bezoekers welke hier op klikken en vervolgens iets aanschaffen bij de adverteerder? Dan krijg je hier vaak een commissie over. Een goed voorbeeld hiervan is Google Adsense. Google AdSense is een gratis en gemakkelijke manier om inkomsten te genereren door advertenties op je website te weergeven.
Met Google Adsense kun je advertenties tonen op jouw blog. Je bepaalt zelf hoe de advertenties er visueel uitzien. Bekijk wat werkt en corrigeer datgene dat niet werkt.
9. Door bloggen ga je beter schrijven
Belangrijk bij bloggen is dat dit gebeurt zonder (of in ieder geval zo min mogelijk) spelfouten. Lees je teksten dus goed door voordat je je blogartikel plaatst.
Je wordt hierdoor gedwongen om correct en zonder spelfouten te schrijven. Wanneer je goed lopende blogartikelen schrijft, ‘leest dit makkelijk weg’. Zitten je blogartikelen vol met spelfouten? Dan zullen de bezoekers, en dus potentiële klanten, snel afhaken.
Bloggen is dus een goede training voor jezelf om correct en zonder spelfouten te schrijven. Laat je artikelen eerst door een ander lezen voordat je deze plaatst, dat helpt altijd!
10. Je gaat weer over je eigen product of dienst nadenken
Nog een voordeel van bloggen is dat je weer na moet denken over je eigen product of dienst. De kans bestaat dat je dag in – dag uit op de automatische piloot werkt, zonder dat je het door hebt. Door goed te luisteren naar klantvragen, ga je weer nadenken over je eigen product of dienst. Terwijl je al schrijvend vragen beantwoordt, zul je ongetwijfeld nieuwe ideeën krijgen.
Werk dus niet alleen in je bedrijf, maar ook áán je bedrijf. Zit niet stil, maar blijf continue in ontwikkeling.
11. Het is gratis
Tsja, we blijven Nederlanders. Grootste voordeel van bloggen is dat het gratis is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de inzet van Google Ads. Oké, het kost een hoop tijd, maar uiteindelijk levert het meer bezoekers en dus potentiële klanten op (als je het goed doet…).
Stel jezelf als doel om één blogartikel te schrijven per week, twee weken of per maand.
Op deze manier blijft je website in beweging!
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande punten en begin je vandaag nog met bloggen! 🙂