Solar Outlet is een webshop gespecialiseerd in zonne-energieproducten, gericht op zowel particulieren als installateurs. Ze verkopen onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen.
Na haar oprichting in 2017 is Solar-outlet.nl uitgegroeid tot één van de marktleiders op de zonnepanelen markt. Dit hebben zij bereikt door slimme inkoop en efficiënt voorraadbeheer. Hierdoor zijn zij in staat de scherpste prijzen te kunnen hanteren waar klanten goed van profiteren.
SEA Google Ads
De opdracht
SEO-vrienden kreeg de opdracht om de online-marketing en websitebeheer van solar-outlet.nl over te nemen. Op dat moment was de domeinnaam van de webshop nog laadpaal-outlet.nl, maar vanwege bedrijfstechnische keuzes wilde het bedrijf migreren naar solar-outlet.nl, wat meer aansloot op de hoofdactiviteiten van de online winkel. De diensten die wij afnamen voor Solar Outlet, kunnen worden gegroepeerd onder SEO, Linkbuilding, SEA & websiteonderhoud.
Resultaten
- ROAS van 1.300%+
- Eerste positie op 121 zoekwoorden
- 24.000+ betaalde clicks

De migratie naar ander domeinnaam
Wanneer de domeinnaam van een website wordt overgezet, is dit direct te merken aan de posities en dus als gevolg de omzet. Om het risico van verlies op posities en verkeer te minimaliseren, hebben we een zorgvuldig migratieplan voor Solar Outlet opgesteld:
- In kaart brengen van de sitemap met organische rankings
- De doel-url’s vastleggen voor de bijbehorende url’s van laadpaal-outlet.nl
- Opzetten van 301-redirects om linkwaarde en gebruikersverkeer optimaal te migreren.
- Optimaliseren van metadata en interne linking.
- Het monitoren en bijsturen van Google Search Console, om het indexatie- en crawlproces van solar-outlet.nl te versnellen.
Door dit gedetailleerde stappenplan is de migratie zo efficiënt mogelijk verlopen, posities en verkeer zijn zelfs toegenomen ten opzichte van voor de migratie.
SEO & Linkbuilding
Om de natuurlijke posities van de nieuwe pagina’s van solar-outlet.nl naar de topplekken te laten stijgen, bevat ons marketingplan een goede balans van on-page en off-page zoekmachineoptimalisatie.
On-page zijn we erg gaan focussen op contentoptimalisatie met specifieke focus op zoekwoorden rondom zonnepanelen, omvormers en toebehoren – allemaal gericht op zoekintenties met hoge commerciële waarde. Daarnaast hebben we de interne linkstructuur verbeterd om de zichtbaarheid in zoekresultaten verder te vergroten.
Off-page zijn we aan de slag gegaan met het bouwen en versterken van het backlink-profiel van de webshop. Door de visie aan te houden van kwaliteit boven kwantiteit, creëerden we een sterk backlink-profiel bestaande uit links met hoge Domain Authority, Page Trust en Domain Trust.
SEA
SEA is het creëren van betaald websiteverkeer door middel van Google Ads campagnes. Belangrijk is de optimalisatie van campagnes die aansluiten op de webshop. Voor SolarOutlet hebben we gekozen voor het inzetten van Performance Max-campagnes binnen Google Ads. Deze relatief nieuwe campagnetype is ontworpen om adverteerders te helpen met het maximaliseren van conversies over meerdere Google-kanalen tegelijk, waaronder YouTube, Gmail en Discover, vanuit één gecentraliseerde campagne.
De PMax-campagnes zorgden voor een significante toename in bereik én conversies tegen een beheersbare CPA (Cost Per Acquisition), mede dankzij continue optimalisatie op basis van campagne-inzichten.
De resultaten bevestigden de kracht van deze aanpak: een ROAS van ruim 1300% en een duidelijke groei in omzet, ondanks de sterk concurrerende markt waarin SolarOutlet opereert. Door nauwkeurige monitoring en continue optimalisatie hebben we het rendement stabiel weten te houden terwijl het bereik en de schaal van de campagnes toenam.

Hoe nu verder?
Na de succesvolle migratie, groei in organisch verkeer en sterke SEA-resultaten blijven we samen met SolarOutlet gericht werken aan verdere optimalisatie en groei. De komende periode ligt de focus op:
- Verdere uitbreiding van de organische zichtbaarheid door middel van contentcreatie en technische SEO-verbeteringen.
- Optimalisatie van de Performance Max-campagnes op basis van nieuwe conversie-inzichten en seizoensgebonden trends.
- Uitbreiding van de linkbuildingstrategie om de autoriteit van solar-outlet.nl verder te versterken.
Met een gegevens gedreven aanpak en een duidelijke groeistrategie zetten we samen de volgende stappen om Solar Outlet nog beter te positioneren binnen de competitieve markt van zonne-energieproducten!