Data & Analytics

Wil je dat SEO vrienden jouw Data & Analytics inrichting van A tot Z in orde maakt?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!

ACTIE VEREIST!

Voorkom significante dataverliezen vanaf 1 maart 2024, ten gevolge van de nieuwe Digital Markets Act.

Door een aanpassing in de Digital Markets Act die vanaf 1 maart 2024 van kracht gaat, heeft Google besloten een aantal grote wijzigingen door te voeren binnen haar bekende producten (Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager) en de Google Chrome webbrowser. 

De wijzigingen kort op een rij:

Zegt Consent Mode V2 jou helemaal niks? Ben je niet bekend met de gevolgen van third party cookieblocking? En wil je vooral zonder al te veel gedoe de problematiek voor zijn?

GEEN PROBLEEM!

SEO vrienden kan jou helpen!
Na het in kaart brengen van jouw specifieke databehoeften, stellen we een op maat gemaakte aanpak voor die ervoor zorgt dat jouw Data & Analytics helemaal 2024-proof is. 

Hierdoor voorkom je significante dataverliezen in Google Analytics en behoud je de meest geavanceerde advertentiemogelijkheden in Google Ads.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via het formulier links en wij gaan kijken hoe we jou kunnen helpen.

Wil je eerst meer weten over onze unieke werkwijze of de verschillende mogelijkheden die wij aanbieden? Klik dan op één van de onderstaande knoppen. 

De 3 opties

1. Consent Mode pakket

Consent Mode V2

Verbeterde metingen

Serverside tagging

Licentiekosten: vanaf 12,- p/m

2. Consent Mode + EC pakket

Consent Mode V2

Verbeterde metingen

Serverside tagging

Licentiekosten: vanaf 12,- p/m

3. Volledige inrichting

Consent Mode V2

Verbeterde metingen

Serverside tagging

Licentiekosten: vanaf 37,- p/m

De optimale data inrichting

1. Overstappen naar Google Analytics 4 (dit moet eigenlijk nu al)

Google Analytics 3 (UA) verwerkt sinds 1 juli 2023 geen inkomende data meer. Hierdoor is Google Analytics 4 (GA4) de nieuwe standaard voor dataverwerking geworden.

Maak je nog geen gebruik van GA4? Dan is het eerst zaak om over te stappen naar dit dataverwerkingsplatform. SEO vrienden kan je hier bij helpen door GA4 van A tot Z goed in te richten.

Wil je meer weten over de overstap van GA3 naar GA4?

Stap 2 is de implemenatie van Consent Mode V2 in alle Google producten. Dit moet voor maart 2024 gebeuren, anders zullen functionaliteiten met betrekking tot het maken van aangepaste doelgroepen en gepersonaliseerde advertenties niet meer werken!

Vraag je je af of jouw website gebruik maakt van deze functies? Het korte antwoord: Hoogst waarschijnlijk wel, maar wil je dit zeker weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

De twee belangrijkste onderdelen van Consent Mode V2 zijn het inrichten van een goed werkende cookiebanner én het instellen van consent-afhankelijkheid voor al je niet noodzakelijke cookies en tags. 

Wil je meer informatie over Consent Mode V2 en CMP's?

SEO vrienden hero - Jesse

Stap 3 betreft het instellen van verschillende vormen van verbeterde metingen in Google Ads en GA4. Door het toenemende belang van privacy van gebruikers, wordt het voor Google steeds lastiger om gevoelige, maar belangrijke data te verzamelen. 

SEO vrienden kan hierbij helpen door op een ‘compliant’ manier gehaste firstparty data naar Google te sturen. Zo ontstaat er geen gat in jouw data wanneer een websitebezoeker cookies weigert en blijven de Google producten ook na 1 maart nog precies zo werken als voorheen.

Wil je weten hoe SEO vrienden jou kan helpen met verbeterde metingen?

SEO vrienden hero - Hayo - vierkant

In een aankondiging van Google is te lezen dat Chrome ergens medio 2024 begint met het volledig uitfaseren van third party cookies. 

Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd, volgt hiermee als laatste de andere bekende browsers Safari, Edge en Firefox op met het implementeren van een zogenoemd ‘Tracking Prevention’ systeem. 

De gevolgen
De gevolgen hiervan zullen merkbaar zijn in vrijwel alle online marketing tools en producten zoals: Google Analytics en Google Ads. Maar ook tools en producten als Meta Advertising of LinkedIn Advertising zullen zonder third party cookies in significant mindere mate functioneel blijven.

De oplossing
Gelukkig voor ons is er een oplossing: Serverside Tagging. Hiermee plaats je de benodigde (tracking) tags niet in de browser van de gebruiker, maar op een taggingserver die in eigen beheer is. Hiermee transformeer je ’third party’ naar ‘first party’ en zullen alle tools weer naar behoren werken. 

Wij helpen je graag!
SEO vrienden kan jou helpen met het van A tot Z inrichten van een taggingserver.  zo ben je de tracking preventions van de meest gebruikte browsers een stap voor en ben je nu al voorbereid op een tijdperk zonder cookies!

Google’s tijdlijn over het uitfaseren van third party cookies

Kan SEO vrienden ook voor jou aan de slag?

SEO vrienden hero - Coco - vierkant

Meer weten over één van onze diensten?