Zoekmachines hanteren een formule in de vorm van een algoritme. Hiermee wordt de ranking van websites bepaald in de zoekresultaten. De inhoud van de formule is met opzet onbekend om te voorkomen dat websites de zoekresultaten manipuleren.
Wat is een algoritme?
Zoekmachines zoals Google of Bing bepalen door middel van vooraf gedefinieerde parameters welke pagina’s het beste aansluiten op de zoekopdracht die de gebruiker invoert. Die vooraf bepaalde variabelen zijn samengevoegd in het algoritme en bepalen wat het meest relevante zoekresultaat is. Per zoekmachine is het algoritme verschillend. Dit komt door verschillende parameters, maar ook doordat niet elke zoekmachine evenveel waarde hecht aan bepaalde parameters. Daardoor zijn de zoekresultaten bij Google en Bing verschillend ook al wordt er gezocht naar hetzelfde woord.
Mogelijkheden
Algoritmes zijn er om ons te helpen met informatie te verwerken en om complexe keuzes te maken. Daarnaast maken algoritmes slimme technologie zoals kunstmatige intelligentie mogelijk.
Het aanbod op internet wordt met algoritmes persoonlijker worden gemaakt. Wat jij tegenkomt op je tijdlijn en je zoekmachine, verschilt van wat iemand anders tegenkomt. Bedrijven daardoor ook slimmer reclame maken en specifieke aanbevelingen doen. Zo wordt het voor je makkelijker gemaakt om dingen te vinden die je interessant of leuk vindt.