Bij e-mail marketing proberen bedrijven door gebruik van e-mail hun potentiële- en huidige klanten te bereiken, met als doel dat deze overgaan tot een bepaalde actie. Denk daarbij aan het invullen van een contactformulier, het aankopen van een product of het bellen van het bedrijf.
Wat zijn editorial guidelines?
Editorial guidelines zijn richtlijnen waarop bepaalde communicatie opgezet dient te worden. Denk daarbij aan social media post en online advertenties. Als bedrijf zijnde wil je dat al je communicatie in dezelfde stijl overgebracht wordt, zodat je merk of bedrijf herkenbaar wordt. Door strikte en duidelijke editorial guidelines te hanteren, zorg je er voor dat alle afdelingen en medewerkers binnen je bedrijf op dezelfde wijze naar buiten communiceren.
Wat is e-mail marketing?
Bij e-mail marketing sturen bedrijven e-mails naar (potentiële) klanten. Dit kunnen nieuwsbrieven of aanbiedingen zijn. Zoals hiervoor aangegeven, heeft de verzender (meestal een bedrijf, instelling of vereniging) als doel om de ontvanger te overtuigen over te gaan tot een bepaalde actie. Inschrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop en het telefonisch contact opnemen zijn hier voorbeelden van.
Waarom e-mail marketing inzetten?
E-mail marketing is met name goed in te zetten om de loyaliteit van klanten te vergroten. Een voorbeeld hiervan is een kledingwinkel welke zijn klanten mailt in de hoop dat deze items uit de nieuwe collectie of sale bestellen. De ontvanger is al klant en dus geïnteresseerd in de producten. Door aanbiedingen of nieuwe collecties kenbaar te maken, hopen bedrijven dat klanten méér gaan bestellen.
Je kunt e-mail marketing ook inzetten om nieuwe leads te verzamelen of juist meer te verkopen aan je bestaande klanten. Je kent het vast. “Schrijf je in voor de nieuwbrief en ontvang 10% korting op je eerste aankoop!”. Op deze manier hopen webshops nieuwe klanten aan zich te binden. Vervolgens krijg je wekelijks een mail met daarin aanbiedingen of nieuwe producten, in de hoop dat je wéér iets bestelt.
Bij e-mail marketing verzamelen bedrijven e-mailadressen via de website. Nieuwsbrieven worden vervolgens verstuurd via tools als Mailchimp of Moosend.