Wanneer je als bedrijf op meerdere (social media) kanalen actief bent, dan wil je dat je branding consistent is. Gelijke afbeeldingen, kleuren, taalgebruik, etc. Editorial guidelines zijn bedoeld om altijd en overal op dezelfde manier te communiceren en dat de wijze waarop dit gedaan wordt voor iedereen duidelijk is.
Wat zijn editorial guidelines?
Editorial guidelines zijn richtlijnen waarop bepaalde communicatie opgezet dient te worden. Denk daarbij aan social media post en online advertenties. Als bedrijf zijnde wil je dat al je communicatie in dezelfde stijl overgebracht wordt, zodat je merk of bedrijf herkenbaar wordt. Door strikte en duidelijke editorial guidelines te hanteren, zorg je er voor dat alle afdelingen en medewerkers binnen je bedrijf op dezelfde wijze naar buiten communiceren.
Wat staat er in editorial guidelines?
Wanneer je online adverteert (maar uiteraard ook offline) of gebruik maakt van social media, dan wil je dat de communicatie altijd en overal op dezelfde manier vormgegeven wordt. In de editorial guidelines geef je onder andere aan welk lettertype gebruikt wordt, hoe groot deze is en welke kleuren gebruikt worden. Eigenlijk komt het overeen met je huisstijl. In de editorial guideline kun je onder andere de volgende punten vastleggen:
- Lettertype
- Grootte van de tekst
- Kleuren
- Call to actions
- Afbeeldingen
- Schrijfstijl
- ‘Tone of voice’
- Doelstellingen
Editorial guidelines schrijven
Bij het schrijven en opstellen van de editorial guidelines, is het belangrijk dat je deze niet kopieert van eventuele offline tone of voice guidelines. Digitale communicatie is immers volledig anders dan offline communicatie. Houd er rekening mee dat bezoekers in één oogopslag moeten kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Houd daarbij rekening met weergvave of een computer, een mobiele telefoon of een tablet. Ieder apparaat wordt op een andere manier gebruikt.
Houd er dus rekening mee dat je voor mobiele advertenties andere richtlijnen gebruikt dan voor advertenties op computers. Of zorg er voor dat je voor LinkedIn andere richtlijnen gebruikt dan voor Instagram. Beide media hebben hun eigen doel en worden op een andere manier gebruikt.
In grote lijnen kun je wél consistent in je communicatie blijven. Ga daarbij uit van je eigen website. Bepaal welke kleuren en lettertypen je gebruikt, maar ook hoe valuta, tijdsweergaven en data getoond worden. Alles op dezelfde manier op ieder medium. Consistentie zorgt er voor dat jouw merk en bedrijf herkenbaar worden en straalt professionaliteit uit.