Wanneer je online adverteert, bijvoorbeeld met Google Ads, kun je zoekwoorden opgeven waarop je gevonden wil worden. Dit kan op verschillende manieren, waaronder als âexact matchâ. Wanneer de zoekterm van de bezoeker volledig overeenkomt met het zoekwoord waar je op adverteert, dan is dit een exact match zoekwoord.
Hoe werkt exact match?
Zoals hiervoor aangegeven, kun je zoekwoorden opgeven waar je op gevonden wil worden wanneer je online adverteert. In dit voorbeeld gebruiken we de zoekcampagnes van Google Ads even als voorbeeld.
Wanneer je binnen Google Ads een nieuwe zoekcampagne maakt, dan voeg je zoekwoorden toe waarop je gevonden wil worden. Wil je bijvoorbeeld adverteren op âonline marketing bureau wormerâ, dan kan dit op verschillende manieren. Breed, zinsdeel of exact.
Wanneer je breed adverteert, dan adverteer je op alle zoektermen die de woorden âonlineâ, âmarketingâ, âwormerâ en âbureauâ bevatten. De volgorde maakt daarbij niet uit. Je adverteert dan ook op het zoekwoorden âonline solliciteren bij een marketing bureau in wormerâ.
Wanneer je met zinsdeel adverteert, dan adverteer je op alle zoektermen die de combinatie âonline marketing bureau wormerâ bevatten. Dus alles met deze woorden in de zin. Het brede voorbeeld van hiervoor staat bijvoorbeeld niet in deze volgorde. Je adverteert in dit voorbeeld dus wel op â vacature online marketing bureau wormerâ.
Omdat voorgaande woorden voor ons niet relevant zijn, adverteren we met exact match, enkel op de exacte combinatie âonline marketing bureau wormerâ. We weten dan dat enkel mensen op onze advertentie klikken die exact op deze combinatie zoeken.
Wat is het voordeel van exacte match?
Het voordeel is dat je precies weet aan welke woorden je je budget spendeert. Er zit daarnaast geen âtroepâ bij. Iedere bezoeker is relevant, dat weet je 100% zeker. Wanneer je breed of zinsdeel adverteert, dan kĂșn je bezoekers krijgen welke op zoek zijn naar iets anders. Bijvoorbeeld vacatures, banen, etc. Door heel specifiek te adverteren, weet je dat je budget goed besteed wordt. Dit is vooral interessant voor bedrijven met een klein advertentiebudget.
Daarnaast zal de click through rate hoger liggen, omdat je advertentie precies aansluit bij het zoekwoord dat mensen gebruiken. Tot slot zullen de kosten per klik lager zijn. Des te relevanter het zoekwoord en des te beter deze aansluit bij je advertentietekst, des te minder je betaalt. Minder kosten per klik leidt weer tot meer klikken uit je budget.