Met Google Tag Manager kun je redelijk eenvoudig Tags maken en bijwerken voor je website en mobiele apps. Voordeel hiervan is dat je één Tag (stukje code) op je website hoeft te plaatsen. Alle andere Tags zet je in Google Tag Manager. Met behulp van de Tags kun je onder andere acties van bezoekers meten en remarketing op social media opzetten.
Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager is een handige tool voor online marketeers en website eigenaren. Voorheen moesten online marketeers voor iedere tool welke gebruikt werd een stukje code op de website plaatsen. Hierdoor werd het vaak ingewikkeld. Daarnaast was het ‘spannend’ om je website te updaten, omdat dit ten koste kon gaan van de codes.
Met behulp van Google tag Manager hoef je slechts één stukje code aan je website toe te voegen. Gebruik je WordPress? Dan gebruik je eenvoudig een plugin om Google Tag Manager aan je website toe te voegen. Vervolgens kun je binnen de tool verschillende Tags maken. Maak je gebruik van Google Analytics? Deze kun je installeren via Google Tag Manager. Wil je het aantal ingevulde contactformulieren meten? Google Tag Manager. Wil je remarketing starten met social media? Google Tag Manager. Wil je het gedrag van je bezoekers analyseren met behulp van Hotjar? Je raadt het al, Google Tag Manager.
Hoe werkt Google Tag Manager?
Meld je eerst bij Google Tag Manager aan met je Google account. De meeste mensen maken gebruik van WordPress om hun website op te bouwen. Hiervoor kun je een plugin gebruiken. Maak vervolgens Tags aan voor alles dat je wil meten of gebruiken. Je kunt Variabelen toevoegen (zoals de ID van je Google Analytics weergave), zodat je deze niet constant opnieuw hoeft aan te maken. Een zogenaamde Trigger zorgt ervoor dat de Tag wordt geactiveerd.
Klikt allemaal ingewikkeld, is het niet. En kom je er toch niet uit? Dan kun je uiteraard SEO vrienden vragen om je verder te helpen. 🙂