Influencer

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Influencer, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een influencer is een persoon met een groot bereik op social media. Influencers hebben vaak een grote online aanwezigheid. Ze zijn in staat om een specifieke doelgroep te bereiken of overtuigen. Daarnaast kunnen ze een grote invloed uitoefenen op hun publiek, bedrijven kunnen hier ook van profiteren.

Wat doet een influencer?

Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Zij zijn dan ook vaak online te vinden en social media is hun werkplatform. Influencers zijn vaak content creators en zij kunnen hun eigen publiek heel goed aanspreken. Doordat het publiek van de influencer zo betrokken is, kan hij of zij veel invloed uitoefenen op het koopgedrag van het publiek.

Influencers kunnen producten of diensten promoten op hun social mediakanaal. Deze producten en diensten worden aangeboden door externe bedrijven die een groot publiek willen bereiken. De kijkers zullen via social media in aanraking komen met het product of dienst van het bedrijf. Dit is een vorm van social media marketing.

In ruil voor de promotie van de product of dienst, krijgt de influencer vaak een beloning. Dit is meestal in de vorm van geld of het ruilen van goederen, zoals een levenslange productvoorraad. Het voordeel voor het bedrijf is dat ze hun product, dienst of merk promoten.

Voorbeeld influencer marketing

Een nieuw schoenenbedrijf wil groeien in de markt en naamsbekendheid creëren. Ze overwegen influencer marketing. In overleg met een influencer sturen ze een paar schoenen op. De influencer moet deze schoenen dragen en promoten in zijn volgende video. In ruil voor deze promotie krijgt de influencer 3 paar schoenen en 300 euro.

Niet alleen nieuwe bedrijven kunnen kiezen voor influencer marketing, ook bedrijven die al langer actief zijn. Ook de doelstellingen van influencer marketing kan variëren. Naamsbekendheid, domineren van de markt of een hogere omzet zijn allemaal voorbeelden van doelstellingen. Ook het aanbod van het bedrijf naar de influencer toe varieert. Vaak wordt dit bepaalt door hoe groot de aanhang is van de influencer. De voorwaardes worden meestal besproken en verwerkt in een contract. Een contract wordt meestal opgesteld via een influencer brueau.