Social media marketing (SMM) is het gebruik van social media en sociale netwerken om producten en diensten op de markt te brengen en te promoten. Social media marketing (SMM) biedt bedrijven een manier om een groot aantal potentiële klanten te bereiken. Ook kan het ingezet worden om in contact te komen met bestaande klanten en daardoor hun gewenste huisstijl, missie, merk, product of dienst te promoten.
Social media effectief inzetten
Social media marketing is dus het effectief inzetten van social media, om zo meer aandacht te genereren. Het effectief inzetten van social media is echter niet zo makkelijk en het kost veel tijd. Natuurlijk hangt het succes af van de branche waarin je actief bent en de daar bijhorende doelgroep. Een bedrijf dat rolstoelen verkoopt zal via social media minder succes kennen dan een hip schoenenmerk. Doordat er vele factoren zijn, is er niet één recept die ervoor zorgt dat je een succes op social media wordt. Wij geven een aantal algemene tips die je wellicht kunnen helpen.
- Regelmatig content plaatsen. Social media draait allemaal om het plaatsen van content, dit is dan ook een voor de hand liggende, maar belangrijke stap. Hierbij raden we je aan regelmatig content te plaatsen, dus bijvoorbeeld elke week op donderdag. Je volgers krijgen hierdoor iets om naar uit te kijken en weten precies wat ze kunnen verwachten.
- Leuke content. Zorg er immers voor dat de content die je plaatst aantrekkelijk en leuk is voor de doelgroep. Denk hierbij aan een aanbieding, een nieuw product, een samenwerking of relevante informatie. De post moet wat toevoegen voor de kijker.
- Interactie stimuleren. Uiteraard wil je dat de post zoveel mogelijk bekeken wordt. Een goede en effectieve manier om je content veel te laten bekijken, is om te vragen aan je volgers of zij de content willen delen, like of reageren.
Het juiste social media platform voor jou
Er zijn talloze social media platformen en hieronder zetten we op een rijtje wanneer deze geschikt is voor jouw bedrijf.
YouTube is geschikt voor als je video’s wilt/kan plaatsen. Denk hierbij aan een podcast of instructievideo.
LinkedIn is een zakelijk platform, waarbij je dus voornamelijk zakelijke mensen en bedrijven zal benaderen. Hieronder valt dus niet de reguliere consument die schoenen wilt kopen.
Instagram is een platform waar je gemakkelijk content kan delen als video’s en foto’s. Dit is een heel groot platform en voor veel bedrijven geschikt.
Facebook is ook een groot platform en voor veel bedrijven geschikt. Op Facebook target je een oudere doelgroep dan op bijvoorbeeld Instagram.