Keyword cannibalization is een veelvoorkomend SEO-probleem. Menig online marketeer en website beheerder probeert keyword cannibalization te vermijden, met goede reden. Het draait hierbij vooral om de zoekwoord dichtheid.
Wat is keyword cannibalization?
Zoals het woord keyword cannibalization suggereert, gaat het hier over kannibalisatie. Dit klinkt misschien gek, maar we hebben het dan ook niet over het vleesetende soort kannibalisme. Bij keyword cannibalization gaat het over de ranking in zoekmachines, zoals bij Google.
Keyword cannibalization betekent dat een website met meerdere webpagina’s op hetzelfde zoekwoord aan het concurreren is. Denk bijvoorbeeld aan een blog post en een artikel over hetzelfde zoekwoord. Door op beide pagina’s op hetzelfde sleutelbegrip/zoekwoord te ranken, ‘eet’ je eigenlijk de aandacht van je eigen pagina op door met jezelf te concurreren.
Er wordt echter pas gesproken over keyword cannibalization wanneer het gekozen zoekwoord specifiek genoeg is. Neem online marketing als voorbeeld. Het is onmogelijk voor een online marketingbureau om het woord online marketing niet vaak te gebruiken. Hier is dus geen sprake van keyword cannibalization.
Hoe voorkom je keyword cannibalization?
Maak een duidelijk overzicht van al jouw zoekwoorden en onderwerpen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een Excel-sheet. In het Excel bestand vermeld je jouw zoekwoord en onderwerp per pagina. Hierna kijk je of er sprake is van overlapping. Zorg ervoor dat je niet meerdere webpagina’s over exact hetzelfde onderwerp plaatst. Google staat namelijk in veel gevallen maar 1 of 2 webpagina’s van hetzelfde domein toe per zoekresultaat.
Heb je toch een onderwerp waarover je meerdere webpagina’s wil plaatsen? Probeer dan te variëren in woordkeuze, gebruik synoniemen of vertalingen.