Link juice

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Link juice, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Zoekmachines houden er rekening mee hoeveel verkeer een website heeft. Een website kan duizenden links hebben, maar dat betekent niet dat de website per se hoog rankt. Google bijvoorbeeld, kijkt ook naar hoeveel zo’n link waard is. Het beschrijven en meten van een backlink noemen we ook wel link juice en is belangrijk voor de ranking in zoekmachines.

Waarde

Link juice geeft dus eigenlijk aan hoeveel een backlink waard is. Het meet en beschrijft hoeveel een backlink de website versterkt. De zoekmachines kunnen goed bepalen en filteren welke websites veel verkeer hebben en dus welke backlinks een hoge waarde hebben. Dit is belangrijk om in achting te nemen tijdens linkbuilding.

Verschillende factoren

Elke website heeft een backlinkprofiel. In dit profiel beschreven door Ahrefs worden meerdere gegevens op een rijtje gezet. De volgende factoren zijn belangrijk om rekening mee te houden:

  • Domein rating: kort voor DR, geeft getal van 0 tot en met 100 aan die weergeeft hoe ‘goed’ de link is. 0 is een slechte link, 100 is een goede link. Wanneer de link een hoge rating heeft, heeft het een hoge link juice. Domein rating is exponentieel, dus hoe hoger de rating is, des te lastiger te verbeteren.
  • Links: hierin valt af te lezen hoeveel links de website bevat. Dit zijn zowel interne als externe links.
  • Verwijzende domeinen: de verwijzende domeinen laten zien hoeveel domeinen verwijzen naar deze website.
  • Do follow: dit betekent dat als jij een link plaatst op je website over een ander, dat de ander ook een link plaatst op zijn website over jou.
  • No follow: dit betekent dat een website niet geïnteresseerd is om jou link te plaatsen.

De bovenstaande factoren zijn tevens indicatoren voor link juice. Bij link juice wordt gekeken naar de relevantie van de link (is het vergelijkbaar en wat is de DR), de autoriteit van de link (de DR en verwijzende domeinen), of de link do of no follow is en waar op de website de link zich bevindt (is de link ergens weggestopt of is hij makkelijk te bereiken).