LinkedIn is een online social media platform. Het bedrijf is actief sinds 5 mei 2003 en is gericht op zakelijke mensen. LinkedIn wordt door vele beschouwd als een zakelijke omgeving die veel kansen biedt voor werknemers, werkgevers en werkzoekenden. Op dit zakelijke social media platform kan je delen wat jouw werkervaringen, opleidingen en vaardigheden zijn.
Waarom zou je LinkedIn gebruiken?
Met LinkedIn kan je vrij makkelijk aan veel professionele contacten te komen. Er bevindt zich binnen LinkedIn uitgebreide opties om in contact te komen met mensen die je wellicht kent. LinkedIn wordt en kan door vele gezien worden als een online CV/portfolio. Een LinkedIn profiel bevat vaak unieke punten van een persoon of bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan werkervaring, opleidingsniveau, certificaten, licenties, vaardigheden en prestaties. Ook kun je via dit social media platform je interesses en zakelijk gerelateerde berichten plaatsen.
Omdat er veel bedrijven actief zijn op LinkedIn, zijn er genoeg mogelijkheden voor mensen om aan een baan te komen. Ditzelfde geldt andersom, omdat er zoveel gebruikers actief zijn (in totaal 4,7 miljoen gebruikers in Nederland) zijn er genoeg mogelijkheden om personen te benaderen voor een baanaanbieding. Bedrijven kunnen een vacature plaatsen, vervolgens kunnen ze heel gemakkelijk het online portfolio zien van de personen die hebben gereageerd.
LinkedIn marketing
LinkedIn is niet alleen een goede manier om op zoek te gaan naar nieuwe werknemers, maar ook een publiek op te bouwen. Ruim 33% van alle LinkedIn gebruikers volgt 1 tot 9 bedrijven. Op dit social media platform kan je relevante, zakelijke en leuke content plaatsen. Vaak wordt LinkedIn als serieuzer beschouwd dan andere social media’s, potentiële bezoekers zullen op LinkedIn eerder naar je content kijken als op overige social mediakanalen.
Om in te spelen op de behoefte naar meer bereik via social media, zetten wij hieronder een paar tips die je zal helpen bij het bereiken van een grotere doelgroep op LinkedIn.
- Wees consistent met de content die je upload en zorg dat de content relevant is voor de lezer en iets toevoegt aan haar of zijn leven.
- Optimaliseer je berichten en LinkedIn profiel. Zorg ervoor dat berichten SEO technisch op orde zijn. Ook je profiel dient helemaal bijgewerkt en ingevuld te worden op relevante termen.
- Target klanten met advertenties. Als je bereid bent om geld te investeren in social media is het plaatsen van advertenties erg aan te raden.
Zorg voor een groot netwerk. Wees als LinkedIn profiel actief en nodig mensen uit tot een connectieverzoek. Probeer zoveel connecties te maken met mogelijk ‘bekende’ en mensen uit jouw omgeving.