Iemand die het internet op gaat om te zoeken naar een product, dienst of informatie, vult binnen de zoekmachine een zoekopdracht in. Deze zoekopdracht bestaat uit zoekwoorden of zoektermen. De zoekwoorden lopen uiteen, afhankelijk van het onderwerp. Binnen de term zoekwoord, kan er onderscheid gemaakt worden tussen een long tail zoekwoord en short tail zoekwoord.
Wat is een long tail zoekwoord?
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden, vaak gaan we uit van 3 of meer zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die specifieker en langer zijn dan short tail zoekwoorden, bijvoorbeeld “lange groene regenjas kopen”. Op dit soort zoekopdrachten wordt misschien wel minder gezocht, maar de kans dat een bezoeker overgaat tot aankoop of actie onderneemt op jouw website is groter dan bij een short tail zoekwoord, omdat het aanbod minder groot zal zijn. Dit komt omdat een klant dan specifiek opzoek is naar een product of dienst. Zoekopdrachten die niet heel specifiek zijn, bereiken vaak een groter aanbod. Hierdoor leidt een short tail zoekwoord vaak naar concurrerende pagina’s.
Voorbeelden van long tail en short tail
Long tail: | Short tail: |
Gele natuurlijke spons kopen | Spons |
Leren zwarte schoenen | Schoenen |
Sri Lankaanse gouden thee | Thee |
Hoger komen in de zoekresultaten
Juist omdat long tail zoekwoorden een lager zoekvolume hebben zijn ze beter bruikbaar om hoger in de zoekresultaten te komen. De kans dat je met long tail keywords hoger komt in de zoekresultaten is vrij groot, omdat er minder mensen zijn die over deze reeks zoekwoorden schrijft. Minder inhoud betekent minder concurrentie, en omdat de concurrentie niet zo groot is, is het makkelijker om andere webpagina’s te verslaan met inhoud.