Phrase match

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Phrase match, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Binnen Google Ads wordt er onderscheid gemaakt tussen drie verschillende type zoekwoord combinaties. Dit zijn broad match, exact match en phrase match. De laatste, phrase match, is een manier van zoeken waarbij een exacte zinsdeel in het zoekwoord zit.

Wat is phrase match?

Binnen Google Ads worden verschillende type zoekwoorden onderscheden van elkaar. Dit wordt gedaan op basis van de drie ‘match types’. Bij phrase match worden bepaalde zoekwoorden gemarkeerd met aanhalingstekens. Als deze gemarkeerd zijn, kan de Google Ads campagne alleen gevonden worden als de zoekopdracht deze woorden bevat. Om dit beter toe te lichten wordt er een voorbeeld gegeven.

Voorbeeld:

Je maakt een Google Ads campagne aan voor het verkopen van fietsen. Om gevonden te worden met deze campagne, geef je aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Je kan ervoor kiezen om te adverteren op zoekwoorden als ‘rode fiets’. Als je alleen ‘rode fiets’ neerzet (dus zonder aanhalingstekens), krijg je een broad match. Hiermee kan je gevonden worden op alle zoekwoorden gerelateerd en vergelijkbaar aan ‘rode fiets’. Als je gebruik wil maken van phrase match, moet je aanhalingstekens toevoegen. Dit ziet er als volgt uit:

Nu het een phrase match is, kan je uitsluitend gevonden worden op zoekwoord combinaties met rode fiets. Bijvoorbeeld:

  • Rode fiets kopen
  • Mooie rode fiets
  • Rode fiets helm
  • Rode fiets ikea

En dus niet op:

  • Fiets rood kopen
  • Rode hoge fiets
  • Groene fiets

SEO vriendentip

Uiteraard kun je ervoor kiezen om meerdere phrase matches toe te voegen. Dus bijvoorbeeld “rode fiets” en “hoge fiets”.