Binnen Google Ads wordt er onderscheid gemaakt tussen drie verschillende type zoekwoord combinaties. Dit zijn broad match, exact match en phrase match. De laatste, phrase match, is een manier van zoeken waarbij een exacte zinsdeel in het zoekwoord zit.
Wat is phrase match?
Binnen Google Ads worden verschillende type zoekwoorden onderscheden van elkaar. Dit wordt gedaan op basis van de drie âmatch typesâ. Bij phrase match worden bepaalde zoekwoorden gemarkeerd met aanhalingstekens. Als deze gemarkeerd zijn, kan de Google Ads campagne alleen gevonden worden als de zoekopdracht deze woorden bevat. Om dit beter toe te lichten wordt er een voorbeeld gegeven.
Voorbeeld:
Je maakt een Google Ads campagne aan voor het verkopen van fietsen. Om gevonden te worden met deze campagne, geef je aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Je kan ervoor kiezen om te adverteren op zoekwoorden als ârode fietsâ. Als je alleen ârode fietsâ neerzet (dus zonder aanhalingstekens), krijg je een broad match. Hiermee kan je gevonden worden op alle zoekwoorden gerelateerd en vergelijkbaar aan ârode fietsâ. Als je gebruik wil maken van phrase match, moet je aanhalingstekens toevoegen. Dit ziet er als volgt uit:
Nu het een phrase match is, kan je uitsluitend gevonden worden op zoekwoord combinaties met rode fiets. Bijvoorbeeld:
- Rode fiets kopen
- Mooie rode fiets
- Rode fiets helm
- Rode fiets ikea
En dus niet op:
- Fiets rood kopen
- Rode hoge fiets
- Groene fiets
SEO vriendentip
Uiteraard kun je ervoor kiezen om meerdere phrase matches toe te voegen. Dus bijvoorbeeld ârode fietsâ en âhoge fietsâ.