Spam is het veelvuldig ontvangen of sturen van ongewenste berichten. Toch is spam lastiger te definiëren dan je denkt. Het kan zich namelijk in verschillende vormen aannemen, vaak wordt spam met commerciële doeleinden. Echter werkt dit vaak averechts en wekt het veel irritaties op.
De soorten spam
Er zijn verschillende soorten spam. Sommige zijn bewust, sommige onbewust. Hoe dan ook, spam ontvangen is vervelend. Toch is er een reden dat bedrijven zoveel berichten sturen. Hoe meer een klant over jou te zien krijgt, hoe groter de kans is dat ze je onthouden. Op deze manier bouwen bedrijven dus een zekere naamsbekendheid op. Nu is het aan het bedrijf om de afweging te maken tussen spam en naamsbekendheid. Daarentegen worden sommige ‘goede’ online marketingtechnieken ook als spam ervaren, terwijl dit vaak niet zo hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing. Bedrijven die aan e-mailmarketing doen, sturen niet per se spam.
Spam mails
Bedrijven sturen (potentiële) klanten berichten om hun naamsbekendheid te vergroten en om hun producten of diensten aan te bieden. Het doel hiervan is om iets te verkopen.
Voorbeeld: Je hebt geboekt bij een hotel. Vervolgens krijg je 5 mailtjes per dag, met daarin dezelfde inhoud: aanbiedingen van opties in de kamer.
Goede doelen sturen ook vaak berichten. Als jij je contactgegevens (in dit geval mail) achterlaat, heb je kans dat goede doelen je veel berichten gaan sturen. Ook zij zijn erop uit om zoveel mogelijk geld te ontvangen. Jij bent immers een ‘lead’ en ze gaan zoveel mogelijk doen om jou te overtuigen en eraan te herinneren.
Politieke partijen of gelovige die aandacht vragen voor hun gedachtegang. Politieke partijen hebben vaak een agenda om zoveel mogelijk mensen te overtuigen. Ook kerken proberen zoveel mogelijk mensen te bekeren.