PageRank

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over PageRank, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

PageRank is een cijfer dat Google geeft aan elke individuele pagina. Deze numerieke waarde wordt gegeven aan de URL door te kijken naar de hoeveelheid verwijzende links naar die pagina.

Wat is PageRank?

PageRank is een algoritme van Google waarmee waarde wordt gegeven aan elke individuele URL. Dit kan een webpagina zijn, maar ook een afbeelding of document dat online staat. Dit wordt gedaan op basis van het aantal naar de webpagina’s verwijzende links om te kunnen bepalen hoe belangrijk de URLs zijn ten opzichte van elkaar. Vroeger was de PageRank voor webmasters inzichtelijk maar sinds 2016 niet meer. Google gebruikt zelf intern wel nog het algoritme.

Misverstanden over PageRank

Tegenwoordig is PageRank niet meer inzichtelijk. Voorheen was het algoritme een belangrijke pijler hoe een webpagina gerangschikt wordt in de zoekresultaten. Er zijn behoorlijk wat misverstanden over dit onderwerp, onder andere dat de PageRank voornamelijk uitmaakt hoe belangrijk de webpagina is. Dit klopt niet aangezien er naar schatting meer dan 200 factoren zijn die Google hanteert om webpagina’s te rangschikken. Ook zegt PageRank niks over de relevantie van webpagina’s, toen het inzichtelijk was voor webmasters ging het alleen om het tellen van links en het gewicht ervan.