Wat is een hit? Naast dat het een muzieknummer is dat heel goed scoort in de hitlijsten, is het ook een onderwerp binnen de online marketing. Iedere keer dat een bestand wordt ‘opgevraagd’, spreken we van een hit. Een hit is niet hetzelfde als een paginaweergave, view of bezoeker. Maar wat is het dan wel?
Verschil tussen hits en views
Wanneer je wilt weten hoeveel bezoekers je op je website hebt, moet je dus niet kijken naar het aantal hits. Het aantal hits geeft namelijk aan hoe vaak een bestand of file opgevraagd wordt. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen. Wanneer je een pagina bezoekt welke meerdere afbeeldingen heeft, dan worden deze allemaal gedownload (opgevraagd). Wanneer je dus 100 daadwerkelijke bezoekers op je website hebt, kun je misschien wel 4.000 hits hebben.
Ook moet je rekening houden met je eigen websitebezoeken. Deze wil je uitsluiten van alle statistieken, omdat je jezelf uiteraard niet als potentiële klant ziet. In Google Analytics kun je je eigen IP adres filteren.
Kortom, hoor je iemand zeggen dat hij of zij X-aantal hits heeft op een website? Dan gaat dit niet om het aantal bezoekers of paginaweergaven. Jij weet inmiddels beter. 🙂