Metadata is één van de onderdelen van SEO, maar niet direct een factor waarop de ranking (positie in de zoekmachines) van je website bepaald wordt. Er zijn in totaal ongeveer 200 factoren waarop de ranking van een website direct beoordeeld wordt. Indirect heeft metadata wél invloed op de ranking van een website, hier lees je verderop meer over (punt 6).
Metadata geeft aan waar een bepaalde pagina over gaat. De metadata van een pagina bestaat uit de page-titel, de meta-omschrijving en meta keyword-tags. Maar wat zijn deze gegevens en hoe pas je dit toe op je website? Bij deze een basiscursus metadata…
1. Wat is de page-titel?
De page-titel van een pagina is – zoals het zegt – de titel van een pagina. Het vertelt waar een pagina over gaat. Het is zichtbaar in de zoekmachines en in de tabbladen aan de bovenkant van je internetbrowser.
Je herkent de page-titel aan de blauwe tekst in zoekmachines (zie onderstaand voorbeeld).
2. Wat is de meta-omschrijving?
Onder de blauwe titel en de groene URL zie je in de zoekresultaten binnen zoekmachines een stukje tekst, de meta-omschrijving. Deze omschrijving is een aanvulling op de page-titel en beschrijft de onderliggende pagina.
De meta-omschrijving is ongeveer 145 karakters lang (inclusief spaties). Met een goede omschrijving kun je gebruikers van zoekmachines (zoals Google en Bing) vertellen wat er op jouw website te lezen is.
3. 7 tips voor een goede meta-omschrijving
Lees ook ons artikel ‘7 tips voor een goede meta description‘.
Door de meta-omschrijving (en titel) te optimaliseren, vergroot je de kans dat mensen op jouw website klikken.
Staat jouw pagina bijvoorbeeld op de vierde plaats? Zorg dan voor een aantrekkelijke meta-omschrijving, zodat veel mensen jouw website bezoeken. Krijgt jouw pagina meer bezoekers dan degene die op plaats twee staat? Dan zul je vanzelf stijgen in de zoekresultaten, aangezien zoekmachines jouw pagina belangrijker gaan vinden. Je krijgt immers meer klikken dan je concurrent.
Maar hoe optimaliseer je de meta-omschrijving? Hieronder vind je een aantal tips.
1. Maak de potentiële bezoeker nieuwsgierig
Mensen zijn nieuwsgierig, maak hier gebruik van. Wat je veel voorbij ziet komen op bijvoorbeeld Facebook, zijn omschrijvingen als ‘je bedenkt nooit wat…’, etc. Dit zijn triggers waardoor veel mensen doorklikken. Gebruik bijvoorbeeld zinnen die starten met ‘Ontdek hoe je…’, ‘Vind hier uit hoe je…’, ‘Wil je weten hoe…’.
Wij zijn er geen groot fan van, maar het werkt wel. 😉
2. Laat voordelen zien
Voordelen verkopen. Bied jij bepaalde kortingen aan? Benoem deze dan in je meta-omschrijving. Zelfde geldt voor garantieperiodes, retourtermijnen, no-cure-no-pay, etc. Bedenk wat jou van je concurrenten onderscheidt en gebruik deze bij het optimaliseren van de omschrijving.
3. Bekijk de meta-omschrijvingen van betaalde advertenties
Boven de ‘organische resultaten’ vind je de betaalde Google Ads-advertenties. Bekijk deze, hier haal je vaak veel inspiratie uit. Adverteerders testen regelmatig nieuwe omschrijvingen om te zien welke de beste conversies oplevert. Dit kun jij weer gebruiken voor je meta-omschrijving.
4. Bekijk de meta-omschrijvingen van je concurrenten
Brengt ons meteen tot tip #4. Bekijk de meta-omschrijvingen van je concurrenten. Waarom zelf bedenken als het al een keer bedacht is? Zoek eens naar zoekwoorden waarop je zelf gevonden wil worden en bekijk de metadata van je concurrenten.
5. Benoem je unique selling points (usp’s)
Eigenlijk een aanvulling op tip #2. Daar hadden we het over de voordelen van jouw (klanten)service. Maar wat maakt jouw product of dienst uniek? Waarin onderscheidt jouw product of dienst zich van de concurrentie? Gebruik je Unique Selling Points om mensen op je website te krijgen.
6. Maak gebruik van getallen
Getallen werken altijd goed. Gebruik bijvoorbeeld het jaartal om mensen te triggeren. Bijvoorbeeld ‘Lees hier de 6 beste tips hoe jij in 2020 de beste appeltaart bakt’. Oké het voorbeeld is misschien te kort, maar hopelijk begrijp je het idee. 🙂
7. Gebruik belangrijke zoekwoorden
Mensen die op zoek zijn naar een bepaald zoekwoord, verwachten ook iets te vinden. Je hebt je pagina of blogartikel geschreven op basis van een zoekwoordenonderzoek en weet dus waar mensen naar zoeken.
Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in je meta-omschrijving om mensen duidelijk te maken waar de pagina over gaat.
Beschouw je metadata als een kleine advertentie en vul niet zomaar iets in. Wanneer je adverteert, denk je ook goed na over ieder woord.
3. Wat zijn meta keyword-tags?
Meta keyword-tags zijn bedoeld om informatie over een pagina op te nemen welke normaal niet zichtbaar is. Eigenlijk zijn het verborgen woorden welke de zoekmachines gebruiken om een pagina te indexeren.
Doordat websites pagina’s volspammen met heel veel meta keyword-tags, is Google deze tags gaan negeren. Het is dus geen belangrijk onderdeel meer van de metadata, maar we wilden deze toch even benoemen.
4. Hoe voeg je de metadata toe in WordPress?
Wanneer je een pagina of blogartikel maakt in WordPress, kun je het beste de plug-in Yoast installeren. Yoast is een plug-in waarmee je de SEO van je website kunt optimaliseren. Naar onze mening (één van de beste) SEO plug-ins.
Yoast installeer je eenvoudig in de backend van je website. Log in bij WordPress en klik in het linkermenu op ‘Plugins’. Daar kun je nieuwe plug-ins toevoegen. Zoek op Yoast en volg de stappen.
Wanneer je Yoast geïnstalleerd hebt, kun je de metadata toevoegen als je een nieuwe pagina of blogartikel schrijft. Bewerk hiervoor de pagina en scroll naar beneden. Klik op ‘Snippet bewerken’ (zie onderstaande afbeelding), hier kun je de metadata aanpassen.
Nu kun je de metadata aanpassen. Vul bij SEO-titel de page-titel in. De Slug is de URL welke je in je adresbalk ziet. Zorg dat op alle plaatsen het belangrijkste zoekwoord terug komt en dat de teksten niet te lang of te kort zijn.
5. Wat gebeurt er wanneer je geen metadata invult?
Wanneer je geen metadata invult, zullen zoekmachines er zelf een creëren op basis van de content op je pagina. Hierdoor kan de metadata niet altijd het gewenste effect geven. Ons advies is om de metadata altijd handmatig in te vullen, zodat je zelf invloed hebt op datgene dat een potentiële bezoeker ziet.
Vul je de metadata niet zelf in, loop je een kans mis doordat je de potentiële bezoeker niet aanzet tot een klik. Zoekmachines zullen zelf de pagina screenen en zinnen pakken waarvan zij denken dat deze relevant zijn.
6. Welke invloed heeft metadata op de vindbaarheid van je website?
Een veelvoorkomend misverstand is dat de metadata invloed heeft op de vindbaarheid van een website. Dit is niet zo! De Metadata heeft geen directe invloed op je positie in de zoekmachines, zoekmachines zullen je website niet beter indexeren.
Indirect kan goede metadata echter wél invloed hebben op je positie binnen de zoekmachines.
Voorbeeld.. stel jouw pagina staat op plaats 4 in de zoekresultaten. Jouw metadata is aantrekkelijker en relevanter dan die van je concurrent, welke op plaats 2 staat. Hierdoor krijg jij op plaats 4 meer klikken dan je concurrent op plaats 2. Zoekmachines gaan jouw pagina belangrijker vinden, je krijgt immers meer kliks. Doordat jouw pagina meer kliks krijgt, zullen zoekmachines je pagina een hogere positie in de zoekresultaten geven.
Heb je zelf een tip die er niet tussen staat? Deel deze dan hieronder! 🙂