Naast de zoekmachines als Apple’s Safari en Microsoft Edge zal ook Google Chrome in 2022 afscheid nemen van de third-party tracking cookies.
Op dit moment wordt met behulp van deze volg cookies van derde partijen, tijdens het browsen via Google Chrome, je zoekgedrag gemonitord om je relevante individuele advertenties aan te bieden.
De tracking cookies zullen mogelijk vervangen worden door een browser gebaseerd systeem genaamd de Privacy-Sandbox. Jouw zoekgedrag individueel volgen en op basis hiervan advertenties aanbieden zal niet meer kunnen, maar je zal op basis van groepen met verschillende profielen gesegmenteerd worden. Dit zal de online privacy van jou als consument verbeteren.
Met de komst van de Privacy-Sandbox, zal de uitfasering van tracking cookies niet het einde zijn voor gepersonaliseerde online advertenties. Waarom dit niet het geval gaat zijn, wat deze uitfasering inhoudt, wat het voor jou als adverteerder betekent en wat de consument ervan gaat merken lees je in dit blog.
1. Wat zijn tracking cookies en hoe worden ze gebruikt?
Tracking cookies, oftewel third-party cookies, zijn volgcodes die op de computer van een website bezoeker worden geplaatst. Deze codes worden gegenereerd door een externe website (third-party) en dus niet door de website waar je je op dat moment op bevindt. Dit betekent dat wanneer je een website bezoekt, de externe cookie de informatie over je zoekgedrag bijhoudt en deze teruggekoppeld naar een derde partij, zoals een adverteerder.
Adverteerders kunnen deze informatie vervolgens gebruiken om meer te weten te komen over het online zoekgedrag en de interesses van de gebruikers. Deze inzichten kunnen gebruikt worden voor remarketing en het opstellen van bezoekersprofielen.
2. Wat houdt de update in?
Het uitfaseren van third-party cookies is een reactie op de toenemende wetgeving rondom de privacy van online gebruikers. Een groeiend aantal consumenten is het niet eens met de manier waarop hun gegevens verzameld en gedeeld worden. Deze consumenten willen transparantie, keuze en controle over hoe hun gegevens worden gebruikt. Als gevolg hiervan hebben sommige bedrijven ervoor gekozen om op toestemming gebaseerde cookies van derde partijen te implementeren. Terwijl andere begonnen zijn om deze volledig uit te faseren en op zoek zijn naar nieuwe oplossingen.
Zo heeft Google ook recent besloten om deze cookies volledig uit te faseren in 2021 en 2022.
Voor de vervanging hiervan zijn er een aantal voorstellen in de maak.
Google werkt aan een nieuwe oplossing genaamd The Privacy-Sandbox. Dit is technologie om de privacy van consumenten te beschermen. Google maakt specifieke doelgroepen aan op basis van anonieme gegevens die door adverteerders kunnen worden gebruikt. Google is momenteel bezig met adverteerders om deze API-methoden te testen en feedback te ontvangen. Zo kunnen de adverteerders helpen bij de ontwikkeling van alternatieven die de privacy van de consument beschermen en tegelijkertijd internet advertenties ondersteunen.
LiveRamp lanceert een Authenticated Traffic Solution (ATS) voor adverteerders. De ATS verzameld real-time, toegestane gebruikersgegevens zonder het gebruik van cookies. ATS biedt controle en privacy voor gebruikers via IdentityLink. Adverteerders kunnen hun doelgroep segmentatie en meetmogelijkheden verbeteren via ATS – zonder het gebruik van third-party cookies.
3. Wat betekent de update voor jou als adverteerder?
Op dit moment zijn zowel marketeers, adverteerders als data-engineers actief op zoek naar oplossingen om te bepalen wat er na de uitfasering van third-party cookies gaat gebeuren.
De beste stap als marketeer is om op de hoogte te blijven van nieuws over cookies van derden en andere maatregelen rondom (gegevens) privacy die van invloed kunnen zijn op jou als adverteerder.
Als je advertentiestrategieën afhankelijk zijn van de third-party cookies, is het slim om nu alternatieven te overwegen en alle software of oplossingen te onderzoeken die je kunnen helpen bij een betere overgang tijdens de uitfasering.
Je kunt ook als adverteerder oudere strategieën een nieuw leven inblazen, zoals contextuele advertenties. Hoewel de gegevens die de tracking cookies verzamelde je de mogelijkheid boden om je advertenties direct te tonen aan de gewenste doelgroep, kun je ook met contextuele advertenties PPC-advertenties aanmaken op websites met vergelijkbare zoekwoorden als je remarketing advertenties.
4. Wat betekent de update voor de consument?
Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & recht aan de Radboud Universiteit, meldt dan ook dat consumenten op een iets verbeterde privacy na, weinig tot niks van de update merken. Hij merkt ook op dat Google hiermee meer macht krijgt.
“Naast Facebook en Google zijn er talloze marketingbedrijven die geld verdienen via die third party cookies. Als zij hierdoor lastiger zaken doen en bijvoorbeeld failliet gaan, betekent dat dat het beetje concurrentie dat er nog is voor Google – op Facebook na – misschien wel verdwijnt.”
Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & recht aan de Radboud Universiteit
Digitale marketeers moeten hun alternatieven overwegen om in deze nieuwe wereld te opereren. Een mooie plek om te beginnen is door nu de juiste tracking- en meetsystemen te bouwen om de gegevens die we vandaag kunnen verzamelen in de cookiewereld van derden te vergelijken en deze inzichten te gebruiken een de toekomst zonde cookies van derden.
Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & recht aan de Radboud Universiteit