Nu het gebruik van spraakassistenten als Google Assistant, Amazon Alexa en Apple’s Siri exponentieel groeit, is het optimaliseren van Voice Search, ofwel spraak gestuurd zoeken, steeds belangrijker aan het worden. De trend zal niet snel verdwijnen; het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme speaker zal bezitten is 55%. Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm van kunstmatige intelligentie de SEO geoptimaliseerde zoekopdrachten beïnvloedt. Je SEO optimaliseren voor de toename van het gebruik van Voice Search, zou dan ook in de agenda van elke ondernemer moeten staan anno 2021!
1. Wat is Voice Search?
Voice Search is een technologie waarmee je zoekopdrachten kunt uitvoeren door het aan te spreken van je laptop, mobiele telefoon, tablet, TV of slimme speaker. Met het gebruik van Voice Search kun je niet alleen zoekopdrachten doorgeven. Je kunt namelijk ook de muziek in je huis aanzetten of de verlichting bedienen.
Al zolang Google bestaat wordt eraan gewerkt om het algoritme beter en slimmer te maken. Tijdens de Hummingbird update in 2013 werd voor het eerst Semantic Search (context en entiteit) geïntroduceerd. In 2015 werd RankBrain gelanceerd, waardoor het algoritme zelflerend werd en veel sneller verbanden kon leggen.
Het gebruik van spraak gestuurde zoekopdrachten is alleen nog maar gestegen door de toename in de kwaliteit van de spraakassistenten. Deze populariteit groeide vooral tijdens de pandemie, waarbij iedereen thuis zat.
Zonder al te diep op het technische gedeelte van Voice Search in te gaan, werkt Voice Search op de volgende manieren:
- Het verwerken van spraak opdrachten en het overzetten in tekst;
- Het analyseren van deze tekst om vragen en opdrachten te detecteren;
- Verbinding maken met zoekmachines om relevante informatie te vinden;
- De informatie omzetten naar hoe de gebruiker het wil.
2. Hoe verandert Voice Search de zoektermen en resultaten?
Een van de grote voordelen van gesproken zoekopdrachten is dat je snel antwoord krijgt zonder veel moeite te hoeven doen. Spreken gaat meestal veel sneller dan typen. Zoekopdrachten die worden ingesproken zijn gemiddeld langer dan zoekopdrachten die worden getypt.
Consumenten hebben de afgelopen jaren vooral gesproken zoekopdrachten gebruikt voor eenvoudige vragen en opdrachten, zoals: “Hoe is het weer vandaag?”, “Bel …”, “Speel muziek af” of “Navigeer naar …”.
Voice Search zal de zoekopdrachten op 3 belangrijke manieren beïnvloeden. Niet alleen zijn de zoekopdrachten langer, maar de zoekopdrachten zijn ook meer conversational en afhankelijk van Google.
Een gevolg van Voice Search is dat we meer zoeken op lange zinnen. Gemiddeld bestaan spraakgestuurde zoekopdrachten uit een groter aantal woorden dan getypte zoekopdrachten. In plaats van een gemiddelde van 2 tot 3 woorden, zullen zoekopdrachten vaker 3 tot 8 woorden gaan bevatten.
Google en Voice Search
Google Assistent is het enige Google product dat zoekopdrachten aan elkaar verbindt. Het is daardoor mogelijk om opeenvolgende zoekopdrachten, ofwel consecutive searches, uit te voeren. Dit is waar semantic search een rol speelt.
Google geeft in dit geval zelf betekenis aan de vraag “hoe oud is hij?”. Google maakt er zelf een zoekopdracht van door verbanden te leggen tussen entiteiten uit de vorige vraag of het antwoord.
Met standaardvragen als de leeftijd of salaris heeft Google weinig moeite, maar op vervolgvragen komt op dit moment nog geen antwoord. De vraag “hoe heet haar man” zorgt dat de Assistent in de war raakt en helemaal geen antwoord meer geeft.
Het veranderen van zoekopdrachten heeft automatisch invloed op hoe we een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Er zal meer gekeken moeten worden naar langere zoektermcombinaties en vragen die beginnen met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘hoe’, ‘waarom’ en ‘wanneer’.
Dit betekent ook dat je in de content op je website meer verschillende termen moet gaan combineren en zoveel mogelijk relevante vragen zult moeten beantwoorden.
Hoe Google gesproken zoekopdrachten interpreteert is nu nog voorspelbaar en te achterhalen, maar hoe meer we spraak gestuurd gaan zoeken, hoe minder duidelijk het zal worden waar Google bepaalde antwoorden vandaan haalt en hoe onvoorspelbaarder SEO zal worden.
In plaats van een pagina met zoekresultaten zal door Voice Search steeds vaker maar 1 antwoord worden gegeven.
Deze instant answer haalt Google uit een paragraaf van een van de bovenste zoekresultaten en wordt getoond als featured snippet, dit is de box op de 0-positie in de zoekresultaten.
Dit antwoord komt niet altijd van de pagina op positie 1. Die eerste positie waar bedrijven hard voor hebben gevochten kan daardoor zomaar minder waard worden.
3. Gevolgen van Voice Search Voor SEO
Naarmate het gebruik van spraak gestuurde technologie toeneemt, blijft het invloed hebben op organische zoekresultaten. Hier zijn slechts 4 (van de vele) effecten die SEO tot nu toe heeft ondervonden door de toename van spraak gestuurde zoekopdrachten.
Zoekwoordlengte
De meeste gebruikers geven opdrachten aan de spraak assistent alsof ze met een mens praten. In plaats van korte zinnen of ideeën, zijn gesproken zoekopdrachten meestal volledige zinnen of vragen, denk aan “Wat zijn de beste zoekwoorden?” In plaats van simpelweg “zoekwoorden”. Met deze toename in het zoekvolume van long-tail zoekwoorden, zullen online marketeers hun strategie hierop moeten aanpassen. Hierbij dient de content ook aangepast te zijn op deze zoektermen.
Featured Snippits
Featured snippets, of ‘antwoordvakken’, zijn zoekresultaten die boven de organische resultaten van Google worden weergegeven om snel een vraag te beantwoorden. Als jouw content een uitgebreid antwoord geeft op een specifieke vraag, zal het ook dienen als het antwoord van de spraak assistent. Dit voegt extra waarde toe en vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf.
Mobielvriendelijkheid
Hoewel meer dan de helft van de Google-zoekopdrachten al op een mobiel apparaat wordt uitgevoerd, maakt het toenemende gebruik van gesproken zoekopdrachten het hebben van een mobielvriendelijke website nog belangrijker dan voorheen. Als je website niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, kun je verwachten dat je bezoekers misloopt van het groeiende aantal consumenten dat gebruikmaakt van gesproken zoekopdrachten.
Local Search
Doordat mensen vaker onderweg zoeken naar ‘in de buurt’ vragen, zul je als lokaal bedrijf moeten investeren in Local Search optimization.
Daarmee dient je bedrijf goed gevonden te kunnen worden op lokale zoektermen.
4. Je SEO Strategie optimaliseren voor Voice Search in 2021
Voice Search zal het normale zoeken door te typen niet gaan vervangen, maar het zal wel een onderdeel worden van hoe we Google search gebruiken. En het zal dus ook onderdeel moeten worden van je SEO strategie.
Een aantal dingen waarmee je rekening moet houden:
- SEO wordt onvoorspelbaarder: het algoritme wordt alleen maar slimmer en er is dus meer expertise nodig.
- Context wordt belangrijker in branches als Local Search.
- Zoektermen worden langer.
Hoe Voice Search ons zoekgedrag in de toekomst exact zal beïnvloeden is nog moeilijk te voorspellen.
Wel weten we dat een groot deel van de zoekopdrachten spraak gestuurd zal zijn. Het is dus slim om je op deze verandering voor te bereiden.
Het zal jouw bedrijf een voorsprong geven op je concurrentie op het moment dat voice de standaard wordt. Met deze en andere nieuwe trends in de digitale wereld komen echter nieuwe groeimogelijkheden voor je bedrijf.
Heb je verder nog vragen over Voice Search en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij adviseren en helpen je graag bij SEO – zoekmachine optimalisatie – en SEA – zoekmachine adverteren.