De bounce rate is het percentage bezoekers dat bij een bezoek aan een website geen interactie uitvoert op de pagina en vervolgens de website weer verlaat.
Bounce rate betekenis
De bounce rate zegt veel over hoe bezoekers de website ervaren. Als jij bijvoorbeeld een bounce rate van 80% hebt, betekent dit dat 80% van je bezoekers geen actie uitvoert op jouw website en gelijk weer weg gaat. Dit kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, bijvoorbeeld dat de bezoeker op een 404 pagina terecht komt.
Waarom is een hoge bounce rate slecht?
Een hoge bounce rate toont aan dat de verwachtingen van de bezoeker niet gehaald worden, en hij of zij daarom de website verlaat zonder interactie. Het kan zo zijn dat de demografie, intentie, interesses, moment en verwachtingen niet goed op elkaar zijn afgestemd. Dit is slecht omdat of je potentiële klant niet de informatie vindt die verwacht wordt, of de verkeerde doelgroep jouw website bekijkt. Daarom is het belangrijk om via Google Analytics te kijken wat de oorzaak is, en dat gebruiken om de bounce rate te verlagen.
Hoe verlaag ik de bounce rate?
Er zijn meerdere manieren om de bounce rate van een website te verlagen. Duidelijke call-to-actions verduidelijken het doel van de website. Hou in het achterhoofd dat een bezoeker op de website maar Ă©Ă©n ding wilt, en dat is zo snel mogelijk een doel bereiken. Met een call-to-action geef je de bezoeker de mogelijkheid om in actie te komen.
Gebruik maken van pop-ups is ook een manier. Het kan voor meer conversie zorgen, maar het kan ook storend zijn voor de bezoeker.