Als website eigenaar, is het belangrijk om duplicate content te vermijden. Wanneer meerdere pagina’s van een website dezelfde inhoud bevatten, of wanneer een andere website jouw teksten heeft gekopieerd (of jij die van hen), is er sprake van duplicate content. Het is belangrijk om unieke content op je website te plaatsen, welke niet gekopieerd is.
Wat is duplicate content?
Duplicate content is dus dubbele inhoud op één of meerdere websites. Dezelfde inhoud wordt dan op meer dan één plaats op internet geplaatst. Duplicate content komt vaak voor bij webshops, welke vaak meerdere versies van één product hebben. Denk bijvoorbeeld aan kleding is andere maten of producten in verschillende kleuren. Vaak wordt gebruik gemaakt van dezelfde product omschrijving, waardoor deze omschrijving op meerdere plaatsen op de website voorkomt.
Schrijf je een blogartikel en kopieer je deze direct vanaf een andere website? Ook dat wordt gezien als duplicate content.
Duplicate content bij webshops
Zoals hiervoor aangegeven, komt duplicate content vaak voor bij webshops. Producten worden vaak toegevoegd aan meerdere categorieën, waardoor de URL’s nagenoeg gelijk zijn, evenals de omschrijvingen. Voeg je een product toe aan meerdere categorieën, dan krijg je meerdere URL’s. Onderstaand een voorbeeld:
- http://domeinnaam.nl/fiets/batavus-fiets/merk-G/model-e
- http://domeinnaam.nl/fiets/fietsen/merk-G/model-e
Aan het eind van deze URL’s kun je zien dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. Aangezien het product is toegevoegd aan meerdere categorieën, ontstaat duplicate content.
Hoe kun je duplicate content voorkomen?
Ten eerste is het belangrijk om unieke content te creëren. Schrijf je een blogartikel en gebruik je daarvoor content van andere websites? Zorg er dan voor dat je het artikel volledig in je eigen woorden schrijft en deze niet direct kopieert. Zoekmachines houden van unieke content. Kopieer je teksten en herkennen de zoekmachines dit? Dan zal je blogartikel niet goed geïndexeerd worden door de zoekmachines.
Daarnaast kun je gebruik maken van canonieke URL’s. Door middel van een canonieke URL geef je aan dat je meerdere pagina’s op je website hebt met soortgelijke content. Een canonieke URL geeft aan welke pagina de ‘hoofdpagina’ is en welke pagina’s gekopieerd of soortgelijk zijn. Zoekmachines weten dan dat er meerdere pagina’s zijn met soortgelijke inhoud, waardoor je niet gestraft wordt. Je pagina’s worden dan wél goed geïndexeerd.