Bij Google bowling proberen website eigenaren de website van een concurrent uit te sluiten in de zoekresultaten van een zoekmachine. Google bowling komt niet vaak voor, maar zorgt voor veel problemen wanneer het toegepast wordt.
Wat is Google bowling?
Google bowling is dus het uitsluiten van je concurrenten binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Naar hoe wordt dit gedaan?
Eén van de onderdelen van SEO is linkbuilding. Daarbij probeer je goede en relevante links vanaf andere websites naar je eigen website te krijgen. Wanneer je links krijgt van niet-relevante websites of link welke niks waard zijn, dan zal jouw website niet als betrouwbaar gezien worden door de zoekmachines.
Bij Google bowling maken (of kopen) website eigenaren talloze ‘foute’ links naar de website van hun concurrent. Door in één keer heel veel niet-relevante links te krijgen, wordt de website van de concurrent als ware beboet (ze krijgen een penalty), waardoor deze daalt in de zoekresultaten.
Je koopt dus veel links die niks toevoegen. Niet erg netjes, maar het komt wel eens voor. Tip van SEO vrienden: zorg dat je je focust op je eigen website in plaats van die van je concurrenten. Krijg je ook meer waardering voor. 😉