Google Panda is één van de uitbreidingen op het bestaande algoritme. Met behulp van het Panda algoritme bewaakt Google de kwaliteit van websites.
Wat is Google Panda?
Google Panda vult het bestaande algoritme van Google aan. Het is sinds 2011 actief als filter om zogenaamde Content Farms tegen te gaan. Vanaf 2016 maakt Panda officieel deel uit van het algoritme. Het doel van het algoritme is om alle websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren, wat niet alleen Content Farms betreft. Panda geeft websites met kwalitatief goede content geen hogere waardering, het gaat puur om lage kwaliteit websites lager te laten scoren zonder penalty’s te geven.
Richtlijnen om rekening mee te houden
Om ervoor te zorgen dat Google Panda niet jouw website uit de zoekresultaten probeert te weren, is het belangrijk om op hoge kwaliteit te focussen. Let bijvoorbeeld op dat de content die je schrijft voor je website niet alleen relevant is voor de zoekmachine maar ook voor de lezer. Duplicate content moet ook vermeden worden. Wanneer je dezelfde content op jouw website plaatst heb je kans dat je plek in de zoekmachines zakt.