Het aantal bezoeken op een specifieke pagina noemen we de pageview. Een pagina wordt misschien wel honderd keer bezocht, maar dat betekend niet dat er ook daadwerkelijk 100 bezoekers zijn geweest. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen pageview en unieke pageview. Pageview is een relatief onbekende term en het kan goed gebruikt worden voor het meten van statistieken.
Unieke pageview
Wanneer een bezoeker een pagina bezoekt, telt dit als pageview. Dus dat betekend dat wanneer dezelfde bezoeker drie keer op dezelfde pagina komt, dit als 3 pageviews wordt beschouwd. Dit is handig om te weten, maar het kan een vertekend beeld geven bij het aantal bezoekers. Sommige mensen hebben de pagina al gezien namelijk, de eerste keer zullen ze wellicht veel meer aandacht geven aan de pagina dan de derde keer. Mede hierom wordt er onderscheid gemaakt met unieke pageviews. Een unieke pageview is in feite een unieke bezoeker. Dus als dezelfde bezoeker dezelfde pagina drie keert bezoekt, geldt het als één unieke pageview.
Is het belangrijk?
Pageview is dus een statistiek die gemeten wordt. Deze statistiek is een vorm van dataverzameling en kan ingezet worden. Als jij weet wat hoeveel pageviews een pagina heeft, dan weet je hoeveel ‘traffic’ deze heeft. Des te meer traffic, des te beter. Ook kan je dus onderscheid maken in unieke pageviews. Op deze manier weet je hoeveel bezoekers een specifieke pagina bezoeken. Aan de hand hiervan kan je kijken waar in het (aankoop)proces het fout gaat. Verlaten de meeste bezoekers de website op pagina 3 of bij het uitchecken op pagina 7. Door hierop in te spelen kan je de conversies verhogen.