Een reciprocal link is een wederzijdse link waarin geruild wordt. Dit wil zeggen dat website A naar website B linkt en andersom ook. Er is afgesproken om naar elkaar te linken en het is daarom een link exchange. Het is relatief makkelijk om een link te ruilen, vandaar dat het minder zwaar mee telt in het algoritme van zoekmachines.
Is het ruilen van links verstandig?
Over het algemeen niet, maar dat betekent niet dat het ontvangen en uitgeven van linkjes slecht is. Echter de waarde van een linkruil is laag. Zoekmachines als Google zien het gauw wanneer twee websites naar elkaar linken, zoekmachines hechten namelijk waarde aan relevantie. Er zijn manieren om hierom heen te werken, maar ook dit is niet aan te raden.
Als jij als websitebeheerder een mail krijgt met de vraag of je een link wil ruilen, is dat niet verstandig om te doen. Als ze geïnteresseerd zijn in een linkruil met jou, betekent dat je website een hoge waarde heeft voor hun. Andersom zal dit echter niet zo zijn.
Bovendien heeft Google linkruil verboden. Mocht het een herhaaldelijk fenomeen zijn binnen je website, dan zal Google hier wat van vinden en kun je eventueel gerapporteerd worden.
Uiteraard is wel verstandig om te linken naar relevante externe websites, dus voeg gerust linkjes toe van partners of klanten. Ook als zij terug linken is er nog niet zoveel aan de hand. Dit noemen we linkbuilding!