User session

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over User session, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

De User session is de tijd die een bezoeker spendeert op een website. Een bezoeker heeft een eigen IP-adres, op basis hiervan wordt gekeken naar hoelang hij of zij op de website blijft en welke acties hij of zij verricht. De user session houdt, door middel van elk uniek IP-adres, rekening met bezoekers die meerdere pagina’s bezoeken.

Wat kan je met user session?

De user session is een goede manier om te meten hoeveel (echte) bezoekers een website heeft. Gebruikers van de website worden op deze manier niet dubbel gerekend als de pagina bijvoorbeeld wordt herladen. De user session is mede hierdoor een handige ‘real time’ statistiek en geeft een goede realiteit weer. Deze statistieken kunnen verwerkt worden in een resultatenoverzicht. Ook kan je deze statistieken gebruiken om te kijken waar het ‘mis’ gaat, wanneer je geen conversies krijgt. Deze statistieken kunnen binnen Google Analytics bekeken en vergeleken worden.

Unieke bezoekers

Unieke bezoekers lijken erg op de user session, maar er zijn verschillen. Zo wordt een unieke bezoeker gemeten over een langere periode dan de user session.

Een unieke bezoeker kan binnen paar dagen drie keer je website bezoeken, toch wordt dit als maar 1 bezoek beschouwt. Bij de user session wordt er per half uur gemeten. Dit betekent dat als een bezoeker 30 minuten lang niet op jouw website is geweest, en daarna terugkomt, dat hij of zij weer gezien wordt als een nieuwe user session.